Tutkimusprosessi on ollut hidas, mutta se on jo pitkällä. Olen saanut kaksi väitöskirja-artikkeliani julkaistuksi kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä ja kolmas artikkeli on parhaillaan arvioitavana. Neljänteenkin olen jo kerännyt aineiston ja sitä alustavasti analysoinut sekä lukenut aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia ja työstänyt niistä artikkelin taustaosaa. Neljännen artikkelin jälkeen on sitten kirjoitettavana vielä väitöskirjan yhteenveto-osa eli se varsinainen kirja.
Väitöskirjani
tarkoituksena on kehittää vammaisten lasten osallisuutta tukevan hoitotyön
malli, jossa kootaan teoreettisia perusteluita ja käytännön näkökulmia siihen, miten vammaiset lapset tulisivat paremmin kuulluksi omassa kuntoutuksessaan (ja sitä myöten muutenkin elämässään). Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että vaikka aineisto on hoitotyöstä,
sillä on paljon annettavaa myös muille kuntoutus-, opetus-, kasvatus-,
terveys-, sosiaali- ja hoiva-alojen ammattilaisille. Ja muillekin lasten läheisille aikuisille. Vai onko? Sitä voitte itse arvioida
lukemalla alle koottuja kirjoituksiani.
Tutkimustuloksiini liittyvät bloggaukset:
Tutkimuksen taustaan ja tutkimusfilosofiaan liittyvät bloggaukset:
Väitöskirja-artikkelit:
Muita tutkimukseeni liittyviä artikkeleita:
- Olli, J., Salanterä, S., Karlsson, L. and
Vehkakoski, T., 2021. Getting into the Same Boat – Enabling the
Realization of the Disabled Child’s Agency in Adult–Child Play
Interaction. Scandinavian Journal of Disability Research, 23(1), pp.272–283. DOI: http://doi.org/10.16993/sjdr.790
(Suomenkielinen lyhennelmä täällä: https://leikkipaiva.fi/samaan-veneeseen-paasysta-neuvottelemassa-vammaisen-lapsen-toimijuuden-toteutuminen-leikkivuorovaikutuksessa/)
- Olli, J.,
Vehkakoski, T. & Salanterä, S. 2014. The habilitationnursing of children with developmental disabilities—beyond traditional nursingpractices and principles? International Journal of Qualitative Studies
on Health and Well-being 2014, 9: 23106. (Tiivistelmä suomeksi täällä.)
- Olli, J.,
Vehkakoski, T. & Salanterä, S. 2012. Facilitating
and hindering factors in the realization of disabled children’s agency in
institutional contexts - literature review. Disability
& Society 27(6), 793–807. (Koko artikkeli Preprint-versiona täältä)
-
(Olli, J. 2014. Tulla kuulluksi omana itsenään -
Vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen. Teoksessa Gissler Mika, Kekkonen
Marjatta, Känkänen Päivi, Muranen Päivi & Wrede-Jäntti Matilda (toim.): Nuoruus toisin sanoen.
Nuorten elinolot -vuosikirja 2014, 152-160. Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos. Helsinki. Artikkeli on Facilitating and
hindering factors -artikkelista muokattu ja referee-arvioinnin läpi käynyt
versio suomeksi pdf-versiona. Tiivistelmä suomeksi täällä.)
-
Olli, J.
2012. Lapsen
oikeus tulla kuulluksi kuntoutuksessa. Kuntoutus 35 (3), 17–20.
-
Olli,
J. 2015. Miten
eri ajatusmallit näkyvät lasten kuntoutushoitotyön käytännössä? Lasten
asialla 1 (2), 4-5.
-
Olli,
J. 2015. Millaisia
ajatusmalleja on lasten kuntoutushoitotyön taustalla? Lasten asialla 1
(1), 4-5.
-
Olli,
J. 2019. Pienten ja muuten kuin sanoilla kommunikoivien lasten oma suostumus
eli hyväksyntä havainnointi- tai videointitutkimukseen osallistumiseen.
Teoksessa Kaisa Vehkalahti ja Niina Rutanen (toim.): Tutkimuseettisestä
sääntelystä elettyyn kohtaamiseen Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II,
105–121. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 201.
Helsinki. Maksuton verkkojulkaisu täällä.
Olli, J. 2019. Vammaisten lasten kohtaaminen ammatillisissa käytännöissä. Ketju 4, 38–39. https://ketju-lehti.fi/aiheet/tutkimuksessa-tapahtuu/vammaisten-lasten-kohtaaminen-ammatillisissa-kaytannoissa/
Haastattelu Turun Sanomissa tutkimuksestani 2.9.2018 täällä: Puhumattomien puolustaja
Haastattelu Aivosäätiön sivulla 2019 täällä: Jokaisella lapsella on oikeus tulla kuulluksi
Avainsanoja:
hoitotiede, kuntoutus, kuntoutushoitotyö, lapsinäkökulma, lapsuudentutkimus,
leikki, tutkimus, vammaistutkimus, vammaisen lapsen toimijuuden ja osallisuuden
tukeminen, vuorovaikutus, väitöskirja, väitöstutkimus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti