Asiakkaat on yhä useammin alettu ottaa mukaan palveluiden kehittämiseen. Lasten näkemyksiä kuitenkin selvitetään edelleen vain harvoin, ja vammaisten lasten näkemyksiä vielä harvemmin. Tutkimuskatsauksemme mukaan tähän on kolme syytä: aikuisten asenteet, aikuisten kommunikointitaidot ja niin yhteiskunnan kuin eri instituutioidenkin rakenteet (Olli, Vehkakoski & Salanterä 2012).
Aikuisten (niin
ammattilaisten kuin vanhempienkin) asenteissa vikana voi olla se, etteivät he
ylipäätään pidä lasten ajatuksia tärkeinä. Tämä voi liittyä siihen, ettei
aikuisia itseään ole lapsena kuunneltu, joten heillä ei ole siitä kokemusta.
Toinen vika voi olla se, että he näkevät lapsen aina vain vamman läpi, eivätkä
näe omaa vaikutustaan lapsen itseilmaisuun. Esimerkiksi valintatilanteissa
saattaa olla tarjolla vain aikuisten valitsemia vaihtoehtoja, jolloin lapsi ei
ehkä halua valita niistä mitään ja tällöin tulkitaan, ettei hän osannut valita.
Aikuisten
kommunikaatiotaidoissa on usein pahoja puutteita. Kaikki eivät aina osaa luoda
lapseen sellaista vastavuoroista suhdetta, jossa ymmärretään, ettei toisen
ajatuksia voi tietää hänen puolestaan. Monet eivät myöskään osaa käyttää
lapsille luontaisia kommunikointitapoja eivätkä osaa kommunikoida sellaisten
lasten kanssa, jotka eivät käytä puhetta.
Yhteiskunnan ja
esimerkiksi monien sosiaali- ja terveydenhuollon instituutioiden rakenteet
tukevat vain harvoin lasten kuuntelemista. Nopeutta ja lyhyessä ajassa näkyviä
tuloksia vaativat järjestelmät eivät jätä tilaa hitaasti rakentuville vuorovaikutussuhteille,
joiden vaikutukset näkyvät usein vasta pitkässä juoksussa.
Jos halutaan muuttaa
lasten kuuntelemisen käytäntöjä, täytyy siis muuttaa asenteita,
kommunikaatiotaitoja ja rakenteita. Nämä ovat hitaita prosesseja. Mutta eivät
mahdottomia! On olemassa välineitä, jotka muuttavat aikuisten ajattelua ja
ammatillisia käytäntöjä - tutkimusten mukaan esimerkiksi sadutus on tällainen
keino (Karlsson 2103). Uusia välineitä kehitettäessä täytyy kuitenkin muistaa,
ettei niistä ole hyötyä, jos niitä käytetään samalla tavalla kuin vanhoja.
Tämän vuoksi kehittämiseen tarvitaan myös tieteellistä tutkimusta, jotta
käytäntöjen taustalla olevat ilmiöt saadaan näkyviin ja päästään muuttamaan
myös niitä.
Koululaisten kysymyksiä THL:n Kasvun kumppanit -seminaarissa 1.2.13
|
*********
Tämä blogiteksti perustuu
pääasiassa väitöskirja-artikkeliini
vammaisten lasten toimijuudesta. Artikkelin preprint-versio löytyy Lastenneurologian
hoitajat ry:n tietopankista. Suomenkielinen
lyhennetty ja muokattu versio artikkelista (Tulla
kuulluksi omana itsenään – Vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen)
on julkaistu Nuorten
elinolot -vuosikirjassa 2014.
Kirjoitus on alun perin
julkaistu 28.3.2013 Innokylän blogissa
ja julkaistaan heidän luvallaan uudelleen täällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti