Tältä sivulta löytyvät blogissa käytetyt lähteet sekä vinkkejä muusta hyödyllisestä luettavasta. Sivu täydentyy jatkuvasti.
Sivulla on neljä osiota:
- tieteellisiä lähteitä
- muita lähteitä (mm. ammatillisia kirjoja ja lakeja)
- tositarinoita erityisten lasten ja aikuisten elämästä
- lastenkirjoja vammaisuudesta / erityisyydestä
Tälle sivulle myös lukijat voivat laittaa kommentteja joko näistä kirjoista tai vinkata muusta aihepiiriin liittyvästä luettavasta. Voi myös kysellä vinkkejä, jos haluaa luettavaa jostain tietystä aiheesta tai näkökulmasta - jos hyvin käy, niin minä osaan tai sitten joku muu lukija osaa vastata!
TIETEELLISIÄ LÄHTEITÄ
Aldiss, S., Horstman, M., O’Leary, C., Richardson, A. & Gibson, F.
2009. What is Important to Young Children Who Have Cancer
in Hospital? Children & Society 23, 85-98.
Axelin A, Lehtonen L, Pelander T & Salanterä S. 2010. Mothers’ different styles of involvement in preterm infant pain care.
The Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing, 39(4), 415-424.
Baron-Cohen, Simon. 2000. Is Asperger’s syndrome/High-Functioning Autism necessarily a
disability? Development and Psychopathology 12(3), 489–500.
Bekken, Wenche 2013. The role of objects in
understanding children's participation in paediatric rehabilitation. Scandinavien
Journal of Disability Research (published online 4.4.2013) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017419.2012.761155
Christensen, Pia & Prout, Alan. 2002. Working with
Ethical Symmetry in Social Research with Children. Childhood, 9(4), 477-497.
Coyne I. & Cowley S. (2007) Challenging
the philosophy of partnership with parents: a grounded theory study.
International Journal of Nursing Studies 44(6), 893–904.
Davis, J.M. & Watson, N. 2001. Where
Are the Children’s Experiences? Analysing Social and Cultural Exclusion in
‘Special’ and ‘Mainstream’ Schools. Disability & Society 16 (5), 671-687.
Davis, J. & Watson, N. 2000.
Disabled children’s rights in every day life:
Problematising notions of competency and promoting
self-empowerment.
The International Journal of Children’s Rights 8 (3), 211-228.
Dindar,
Katja. 2017. Researching social interaction in
autism: Shifting the focus from 'within individuals' to 'in interaction'.
Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education,
Humanities, and Theology, no 106. University of Eastern Finland. Joensuu. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2549-7/
Gillis, A. J. 1989. The effect if play on
immobilized children in hospital. International Journal of Nursing Studies 26
(3), 261-269.
Glenn, N., Knight, C., Holt, N. L., & Spence, J.
C. 2012. Meanings of play among children.
Childhood 20(2), 185-199.
Goodley, Dan & Runswick-Cole, Katherine. 2010. Emancipating play: dis/abled children, development and
deconstruction. Disability & Society 25(4), 499–512.
Hatava, P., Olsson, G. & Lagerkranser, M. 2000. Preoperative psychological preparation for children
undergoing ENT operations: a comparison of two methods. Paediatric Anaesthesia
10: 477-486.
Higgins, N., MacArthur ,J. & Kelly, B. 2009. Including disabled children at school: is it really as simple as ‘a, c,
d’? International
Journal of Inclusive Education 13(5), 471-487
Hänninen, Kaija 2004. kohtaamisen kokemuksia
epävarmuuden näyttämöllä. Kokemuksellinen ensitieto vammaisen lapsen syntyessä.
Tutkimuksia 147. STAKES. Helsinki.
Jamison, R. N., Winston,
C.V. Parris & Maxson, W. S. 1987. Psychological factors
influencing recovery from outpatient surgery. Behaviour research and therapy 25(1),
31-37.
Kangasniemi, M. 2007. Monoliittisesta
trilogiseen tasa-arvoon. Tasa-arvo hoitotyön etiikan tutkimuksessa. Acta
Univ. Oul. D 933. Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen ja terveyshallinnon
laitos, Oulun yliopisto, Oulu. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514284793/isbn9789514284793.pdf
Karlsson, Liisa & Karimäki, Reeli (toim.) 2012. Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan. Kasvatusalan tutkimuksia -sarja nro 57. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Karlsson, Liisa 2013. Storycrafting method–to
share, participate, tell and listen in practice and research. The European Journal of Social & Behavioural Sciences 6, 1109-1117. Artikkeli pdf:nä.
Kautto-Knape, Erja 2012.
Oppilasta
lamaannuttava kouluvuorovaikutus. Aineistoperustainen
teoria. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research numerona
438. Jyväskylän
yliopisto. Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/38122/9789513947798.pdf?sequence=1
Kelly, B. 2005. Chocolate . . . Makes
You Autism’: Impairment, Disability and Childhood Identities. Disability and
Society, 20, no. 3: 261–275.
Komulainen, S. 2005. The Contextuality of
Children’s Communication Difficulties in Specialist Practice: A Sociological
Account. Child Care in Practice, 11, no. 3:357–374.
Komulainen,
S. 2007. The Ambiguity of the Child's ‘Voice’ in Social
Research. Childhood
14 (1), 11-28.
Kontu, Elina. 2004. Mielen ja musiikin
ikkunat autismiin. Mielen teoria ja kommunikaatiosuhde – tapaustutkimuksia.
Väitöskirja. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen
laitos, Erityispedagogiikka. Helsingin yliopisto, Helsinki. http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/sovel/vk/kontu/
Kunz, N. YM. 1996. Therapeutic Play and Bone Maroow Transplantation. Journal of Pediatric
Nursing 11 (6), 359-367.
Kuuttila, Kirsi 2012. Lavatanssiko liikuntaa? Lavatanssi-illan
fyysinen aktiivisuus ja siihen yhteydessä olevat tekijät. https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/37229#
Liikuntapedagogiikan Pro gradu –tutkielma, Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän
yliopisto, Jyväskylä.
Leikki-ikäisen lapsen
emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä. 2016. Hoitotyön
suositus (online). Hoitotyön Tutkimussäätiön asettama työryhmä. Helsinki:
Hoitotyön Tutkimussäätiö (viitattu 13.01.2016). Saatavilla: http://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa-hoitosuositus
Li, H.C.W. & Lopez,
V. 2008.
Effectiveness and Appropriateness of Therapeutic Play
Intervention in Preparing Children for Surgery: A Randomized Controlled Trial
Study. Journal for Specialists in Pediatric Nursing (13)2, 63-73.
Lindblad, B-M., Rasmussen, B.H., & Sandman, P-O. 2005a. Being in tune with oneself, children, and parents:
meanings of being a supporter to families with children who disabilities as
narrated by parent-selected professionals. Journal of Pediatric Nursing, 20
(3), 214-223.
Lindblad, B-M., Rasmussen, B.H. & Sandman, P-O. 2005b. Being Invigorated in Parenthood: Parents’ Experiences
if Being Supported by Professionals When Having a Disabled
Child. Journal
of Pediatric Nursing, 20 (4), 288-297.
Loijas, Sari. 1994. Rakas rämä elämä.
Vammaisten nuorten elämänhallinta ja elämänkulku. Raportteja 155. Stakes.
Helsinki.
Mandich, A.D., Polatajko, H.J. & Rodger, S. 2003. Rites of passage: Understanding participation of children with developmental coordination disorder. Human Movement Science 22, (4-5), 583–595.
Mikkelsen G. & Frederiksen K. 2011. Family-centred
care of children in hospital - a concept analysis. Journal of Advanced
Nursing 67(5):1152-62.
Mühlbacher,
Sarah & Sutterlüty, Ferdinand 2019. The principle of child autonomy: A
rationale for the normative agenda of childhood studies. Global Studies of
Childhood, 9(3), 249–260. https://doi.org/10.1177/2043610619860999
Mönkkönen, K. 2002. Dialogisuus
kommunikaationa ja suhteena. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet
94. Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, sosiaalitieteiden laitos. Kuopio. http://www.uku.fi/vaitokset/2002/isbn951-781-933-1.pdf
Olli, J. 2012. Lapsen oikeus tulla kuulluksi kuntoutuksessa. Kuntoutus 35 (3), 17–20. http://www.kuntoutusportti.fi/files/attachments/kuntoutus-lehden_artikkelit/2012/olli.pdf
Olli, Johanna.
2019. Pienten
ja muuten kuin sanoilla kommunikoivien lasten oma suostumus eli hyväksyntä
havainnointi- tai videointitutkimukseen osallistumiseen. Teoksessa Kaisa
Vehkalahti ja Niina Rutanen (toim.): Tutkimuseettisestä sääntelystä elettyyn
kohtaamiseen Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II, 105–121. Nuorisotutkimusverkosto/
Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 201. Helsinki.
Olli, J., Kauhanen, L.
& Arifulla, D. 2014. Sosiaalisen median mahdollisuudet ja haasteet terveysalan
koulutuksessa ja terveydenhuollon toiminnassa. Teoksessa L. Kauhanen, K.
Heikkilä, J. Koskenniemi & L. Salminen (toim.): Näyttöön perustuva
opettaminen ja ohjaaminen vol. 2, 86–102. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja
A:69/2014. Turun yliopisto, Turku. https://utushop.utu.fi/p/1021-nayttoon-perustuva-opettaminen-ja-ohjaaminen-vol-2/
Olli, J., Vehkakoski, T.
& Salanterä, S. 2012. Facilitating and hindering factors
in the realization of disabled children’s agency in institutional contexts.
Disability & Society 27(6),793-807. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.679023
Koko artikkeli Preprint-versiona: https://lastenneurologianhoitajat-yhdistysavain-fi.directo.fi/linkkeja/lanen-jasenten-julkaisuja/
(Suomenkielinen
lyhennetty ja muokattu versio artikkelista (Tulla
kuulluksi omana itsenään – Vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen)
on julkaistu Nuorten
elinolot -vuosikirjassa 2014)
Olli, J., Vehkakoski, T.
& Salanterä, S. 2014. The habilitation nursing of children
with developmental disabilities—beyond traditional nursing practices and
principles? International Journal of Qualitative Studies on Health and
Well-being 2014, 9: 23106. http://dx.doi.org/10.3402/qhw.v9.23106
Pedro, Iara Chrisitna da
Silva; Nascimento, Lucila Castanheira;Poleti, Livia Capelani; de Lima,
Regina Aparecida Garcia; de Mello, Debora Falleiros & Luiz, Flavia Mendonca
Rosa.
2008. Revista Latino-America Enfermagem 15(2), 290-297.
Pelander, Tiina. 2008. The Quality of
Paediatric Nursing Care - Children’s Perspective. Annales Universitas Turkuensis
D 829. University of Turku, Department of Nursing science. Turku.
Peltola Marja &
Moisio Jenni. 2017. Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja
nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Verkkojulkaisuja 112. Nuorisotutkimusverkosto/
Nuorisotutkimusseura. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/aania_ja_aanettomyytta_palvelukentilla.pdf
Pinniger R., Brown R.F.,Thorsteinsson E.B. & McKinley P. 2012. Argentine tango dance compared to mindfulness meditation and a
waiting-list control: A randomized trial for treating depression. Complementary
Therapies in Medicine 20 (6), 377—384. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23131367
Rocha, Patrícia Kuerten, do Prado, Marta Lenise & Carraro, Telma
Elisa. 2008. Nursing care model for children
victims of violence. The Australian Journal of Advanced Nursing 25(3), 80-85.
Salmela, M. 2010. Hospital-related fears
and coping strategies in 4-6-year-old children. University of Helsinki, Faculty
of Medicine. Helsinki. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-6369-5
Saloviita, T., Leppänen,
M., & Ojalammi, U. 2014. Authorship in
facilitated communication – an analysis of 11 cases. Augmentative and
alternative communication 30 (3), 213–225.
Saunders, Hannele 2016. Nurses’
readiness for evidence-based practice: implementing the paradigm shift of
transforming evidence for clinical practice. Publications of the University of
Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences., no 359. Kuopio.
http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2167-3/
Shields, L., Pratt, J. & Hunter, J. 2006. Family centred care: a review of qualitative studies. Journal of Clinical Nursing 15(10):1317-23.
Spitzer, Susan L. 2003a. Using participant observation to study the meaning of occupations of
young children with autism and other developmental disabilities. American
Journal of Occupational Therapy 57(1), 66–76.
Spitzer, Susan L. 2003b. With and Without
Words: Exploring Occupation in Relation to Young Children with Autism. Journal of Occupational
Science 10 (2), 67–79.
Tenhunen, Anu. 2008. Hiljaisen tuen tekoja –
kertomuksia luokanopettajien keinoista mahdollistaa ryhmään kuulumista.
Aikuiskasvatus 4, 288–297.
Vehkakoski, Tanja. 2000.
Vammainen
lapsi ammatti-ihmisten asiakirjoissa. Diskurssianalyyttinen tutkimus
lausuntojen kielenkäytöstä. Jyväskylän yliopisto.
Erityispedagogiikan laitos. Research Reports 71.
Vehkakoski, Tanja. 2003. Object, Problem,
or Subject?: A Child with a Disability as Found in Reports of Professionals. Scandinavian Journal of
Disability Research 5 (2), 47 - 71.
Vehkakoski, Tanja. 2006.
Leimattu
lapsuus? Vammaisuuden rakentuminen ammatti-ihmisten puheessa ja teksteissä. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and
Social Research 297 https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13305/9513926990.pdf?sequence=1
Vehkakoski, Tanja &
Rantala, Anja. 2012.Lapsilähtöisyyden
ja aikuisjohtoisuuden vuorottelu kuvakommunikointikansiota käyttävän lapsen ja
opettajan välisessä kuulumisten kerronnassa. Puhe ja kieli 32(4), 157–181. http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/7621/5896
Veijola, Arja. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön –
lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. Acta
Universitatis Ouluensis D, Medica. Oulun yliopisto. Oulu.
Visintainer, M. A. & Wolfer, J. A. 1975.
Psychological Preparation for Surgical Patients: The effect on Children’s and
Parents’ Stress Responses and Adjustment. Pediatrics 56 (2), 187-202.
Vänskä Nea, Pollari
Kirsi ja Sipari Salla. 2016. Lasten osallistumista ja toimijuutta vahvistavat
kuntoutuksen hyvät käytännöt kirjallisuudessa. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Työpapereita 94 | 2016. KELA. Kelan tutkimus. Helsinki. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/161355
Winstone,
N., Huntington, C., Goldsack L., Kyrou, E. & Millward, L. 2014. Eliciting rich dialogue through the use of activity-oriented
interviews. Childhood, 21(2), 190-206.
Winstone, N., Huntington, C., Goldsack L., Kyrou, E. & Millward, L.
2014. Eliciting rich dialogue through the use of
activity-oriented interviews. Childhood, 21(2), pp. 190-206.
MUITA LÄHTEITÄ
Arvio, M. & Aaltonen, S. 2011. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim. Helsinki . (Kirja-arvioni tästä Sairaanhoitaja-lehdessä 2012/1)
Hellsten, Tommy. 1996. Ihminen tavattavissa. Kohtaamisen taito. Kirjapaja. Helsinki
Lindqvist, Martti. 1985. Ammattina ihminen, hoidon etiikasta ja arvoista, Otava. Helsinki.
Lindqvist, Martti. 1992. Auttajan varjo – pahuuden ja haavoittuvuuden ongelma ihmistyön etiikassa. Otava. Helsinki.
Nightingale, Florence. 1987. Sairaanhoidosta. Alkuperäinen julkaisu (Notes on nursing) 1859. Kolmas suomennettu painos. Suom. Aune Brotherus. SHKS. Helsinki.
Nightingale, Florence. 1987. Sairaanhoidosta. Alkuperäinen julkaisu (Notes on nursing) 1859. Kolmas suomennettu painos. Suom. Aune Brotherus. SHKS. Helsinki.
- EACH 1988. European Association for Children in Hospital: Standardit lasten sairaalahoitoon. http://www.nobab.fi/standardit.html
- Suomen perustuslaki
- YK 1989. Yleissopimus lapsen oikeuksista.
- YK 2009. Lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 12 (2009) Lapsen oikeus tulla kuulluksi. CRC/C/GC/12.
- YK 2013. Lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 17 lapsen oikeudesta lepoon, vapaa-aikaan, leikkiin, virkistystoimintaan, kulttuurielämään ja taiteisiin (31 artikla).
- YK 2016. Yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2016/20160027/20160027_2
TARINOITA ELÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ
PERHEEN NÄKÖKULMA
Ahola, S.1999. Iljan äidiksi. WSOY. Juva.
Barnett, Kristine. 2013. Ihmeellinen mieli. Poikani tarina. Otava. Helsinki.
Barnett, Kristine. 2013. Ihmeellinen mieli. Poikani tarina. Otava. Helsinki.
Heinonen,
V., Kantoluoto. S., Lehtomäki, R., Lähdemäki, T., Paganus, J.,
Sandelin, M. & Lonka, K. 2005. Leijonaemojen tarinat. WSOY.
Helsinki.
Iversen Portia, suomentanut Liisa Paakkanen. 2008. Outo poika. WSOY. Helsinki.
Kerola, K. & Santalahti, S. 2000. Jukka ja Lauri, suljetun maailman pojat. PS-kustannus. Porvoo.
Kreivi-Palosaari, Satu. 2017.Onko joskus nyt? Uuno -pojan filosofiaa. Marketiimi.
Kerola, K. & Santalahti, S. 2000. Jukka ja Lauri, suljetun maailman pojat. PS-kustannus. Porvoo.
Kreivi-Palosaari, Satu. 2017.Onko joskus nyt? Uuno -pojan filosofiaa. Marketiimi.
Laukkarinen, L. & Rufenacht, M. 1998. Yhden asian mies – asperger-lapsen kasvu aikuiseksi. Tammi. Helsinki.
Lexhed, Jenny 2009. Kun rakkaus ei riitä: äidin kamppailu lapsensa puolesta. Tammi. Helsinki.
Mattus, M-R. 1989. Linnean tie elämään. WSOY.
Mattus, M-R. 2000. Luopuminen. Linnean matka laitokseen. PS-kustannus.
Mäenpää, Sirkka-Liisa. 2016.Kotiin jo - autistisen poikani tarina. Mediapinta oy.
Mäenpää, Sirkka-Liisa. 2016.Kotiin jo - autistisen poikani tarina. Mediapinta oy.
Scotson, L. 1989. Poikani Doran. WSOY. Juva.
Tikkanen, M. 1998. Sofian oma kirja. MBD-lapsen tarina. Tammi. Helsinki.
Tikkanen, M. 1998. Sofia aikuisena. Elämää MBD:n kanssa. Tammi. Helsinki.
LAPSEN / NUOREN / AIKUISEN OMA NÄKÖKULMA
Alatalo, T. 1999. Olen ja saan sanoa. WSOY. Juva.
Grandin, Temple 1992. Minun tarinani: ulos autismista. Suomentajaryhmä:
Kyllikki Kerola et al. Jyväskylän yliopisto. Oppimateriaaleja 8. Täydennyskoulutuskeskus. Jyväskylä.
Higashida, Naoki. 2016. Miksi minä hypin? Erään pojan ääni autismin hiljaisuudesta. Kustannusosakeyhtiö Sammakko. Turku.
Hocken, S. 1978. Emma ja minä.
Hocken, S. 1978. Emma ja minä.
Johansson, I. 2008. Toinen maailma jonka tunnen. Otava. Helsinki.
Kreivi-Palosaari, Satu. 2017.Onko joskus nyt? Uuno -pojan filosofiaa. Marketiimi.
Kreivi-Palosaari, Satu. 2017.Onko joskus nyt? Uuno -pojan filosofiaa. Marketiimi.
Laukkarinen, L. & Rufenacht, M. 1998. Yhden asian mies – Asperger-lapsen kasvu
aikuiseksi. Tammi. Helsinki.
Murto, P. 1995. Kekkoslapsi: happikaapista puhujanpönttöön. Gummerus. Jyväskylä.
Paso, S. & Mutanen, M. 2009. Ylivilkas lapsi, lennokas aikuinen. BTJ. Helsinki.
Saraste H. & Könkkölä, K. 1996. Huoneekseni tuli maailma. WSOY. Juva.
Williams, D. 1993. Ei kukaan ei missään. WSOY. Helsinki.
Prince-Hughes, Dawn. 2006. Gorillan kosketus: matkani läpi autismin. Basam Books. Helsinki.
LASTENKIRJOJA VAMMAISUUDESTA / ERITYISYYDESTÄ
Avustajakoiran puuhatehtävät (puuhakirja), Invalidiliitto. (också på svenska) (lähinnä liikuntavammaisuus)
Bradman, Tony & Ross, Tony. 1990. Mikko. Kustannus-Mäkelä oy. Karkkila.(Aspergerin oireyhtymä?)
Haanpää-Vesenterä, A. 2015–2017. Vaahteranlehtipoika-sarja (3 kirjaa). Marketiimi.
Bradman, Tony & Ross, Tony. 1990. Mikko. Kustannus-Mäkelä oy. Karkkila.(Aspergerin oireyhtymä?)
Haanpää-Vesenterä, A. 2015–2017. Vaahteranlehtipoika-sarja (3 kirjaa). Marketiimi.
Haddon, M. 2003. Yöllisen koiran merkillinen tapaus. Otava. Helsinki.
(autisminkirjo)
(autisminkirjo)
Hayden, Torey. 2005. Pöllöpoika. Otava. Keuruu.(Aspergerin oireyhtymä?)
Kalmari, Sanna & Partanen Ilona. 2015. Leivotaan ihminen (pdf). Norio-keskus.(också på svenska) (ihmisen perimästä ja erilaisuudesta)
Kulmala, Marianne. 2014. Saku, spesiaali lapsi. Aivoliitto ry. (Aspergerin oireyhtymä)
Kulmala, Marianne. 2015. Rufus, spesiaali lapsi. Aivoliitto ry.(Touretten oireyhtymä)
Kalmari, Sanna & Partanen Ilona. 2015. Leivotaan ihminen (pdf). Norio-keskus.(också på svenska) (ihmisen perimästä ja erilaisuudesta)
Kulmala, Marianne. 2014. Saku, spesiaali lapsi. Aivoliitto ry. (Aspergerin oireyhtymä)
Kulmala, Marianne. 2015. Rufus, spesiaali lapsi. Aivoliitto ry.(Touretten oireyhtymä)
Linna, Pirkko & Luhtala, Jaakko. 1980. Tuomaskin käy koulua. Arvi A. Karisto oy. Hämeenlinna.(kehitysvammaisuus)
Roodt, Marjan & de Vries, Dea. 1981. Erkki on erilainen. Lasten keskus oy. Helsinki. (kehitysvammaisuus)
Rajaniemi, Tuula-Maija & Pitkäranta, Marjaliisa. 1994. Erja etsii ärrää. Kustannus-Mäkelä oy. Karkkila.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti