Aina uudelleen tämä kysymys nousee esiin: onko aikuisen pakko leikkiä lapsen kanssa? Viimeisimmäksi törmäsin siihen Yle Areenan ”Kasvatusviisautta kiireisille”-ohjelmassa. Siinä haastateltu isä, opettaja ja tietokirjailija Jarno Paalasmaa sanoo:
"Kyllä pitää leikkiä
lasten kanssa, varsinkin silloin kun lapsi pyytää. Muu olisi
välinpitämättömyyttä sitä lapsen maailmaa kohtaan. Vaikka se voi olla
aikuiselle vähän vaativa juttu heittäytyä siihen leikin maailmaan ja olla
kokonaisvaltaisesti läsnä ja nousta sen lapsen tasolle."
Aivan loistavasti sanottu tuo "nousta lapsen
tasolle". Lasten mielikuvitushan lähtee helposti lentoon, mutta aikuinen
ei aina pääse niin korkealle. Silti moni luulee, että lapsen tasolle meneminen
on laskeutumista. Leikissä kaikki on toisin!
Tämä leikin pakollisuuskysymys kertoo osuvasti aikuisen
ja lapsen maailman erosta. Jos aikuinen kysyisi, onko pakko jutella lapsen
kanssa joka päivä, kun lapsi pyytää, niin sellaista aikuista toiset aikuiset pitäisivät
aivan outona. Koska puhuminen on aikuisten tapa kommunikoida, ja kommunikointi
on ehkä tärkeintä, mitä elämässä on. Ainakin, jos välittää toisesta.
Mutta leikki on lapsen tapa kommunikoida. Toiminta on
lapsen kieli syntymästä saakka; itkeminen, potkiminen, pään kääntäminen,
silmiin katsominen - siitä se lähtee. Ja jalostuu hyvin pian leikin kieleksi,
jonka aikuiset kyllä ensin opettavat lapselle. Aikuiset kutittavat,
kurkistelevat käsien takaa, lennättävät lasta ilmaan. Mutta kun lapsi sitten
pääsee toden teolla sisälle leikin maailmaan, aikuiset yhtäkkiä vetäytyvät
sieltä pois ja kuvittelevat, että kun lapsi osaa puhua, kaiken voi nyt hoitaa
sitä kautta. Mutta kun ei voi.
Lapsen kohtaaminen tapahtuu toiminnan kautta. Ja jos
todella haluaa kohdata toisen, pitää olla kiinnostunut hänen maailmastaan. Että
jos kohdata haluaa, niin sitten kyllä on pakko leikkiä, sillä lapsen maailma on
leikin maailma.
P.S. ”Onko pakko leikkiä, osa 1” löytyy täältä. Siellä vastaukseni on, että ei ole pakko - ja siihenkin on hyvät perustelut:) Siellä kuitenkin annetaan tutkimukseen perustuvia käytännön vinkkejä siihen, miten
aikuinen voi oppia leikkimisen iloa, jos se on päässyt unohtumaan.
*******
Avainsanoja: aikuisten leikkitaidot, aikuislapsileikki, lasten
kanssa leikkiminen, leikki kohtaamipaikkana, leikkiin heittäytyminen, leikkimään oppiminen, mitä
aikuinen voi oppia olemalla läsnä lasten leikeissä, mitä leikki on, opi
leikkimään, toiminnallisuus, toiminnallinen kommunikaatio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti