Kerron nyt teille jotain, mitä kukaan ei kertonut minulle
silloin, kun aloitin väitöstutkimusta. Vaikka yleisesti puhutaan vain yhdestä
tavasta tehdä tutkimusta, oikeasti on kaksi tapaa: nopea ja hidas.
Tai no, on kai jotain tapoja siitä väliltäkin ja eri
yhdistelminä, mutta asioiden selkiyttämiseksi esitän nyt teille tällaisen
dikotomisen jaottelun.
Jotkut muutkin ovat huomanneet, että nopea tapa ei ole
ainoa. Eräs ystäväni kuvasi omaa väitöskirjaprosessiaan näin: ”Minä vain hyppäsin
vauhdissa olevan junan kyytiin, tein töitä jonkin aikaa, ja hyppäsin sitten
pois.” Minun tavastani tehdä väitöskirjaa hän sanoi: ”Sä sen
sijaan raivaat polkuasi umpimetsään.”
Uudet polut eivät löydy vanhoja seuraamalla
Nopeaan tapaan kuuluu usein tutkimusryhmä, joka on
suunnitellut tutkimusprojektin, josta väitöskirjantekijä tekee jonkun osion.
Usein on siis jo valmiina aihe, näkökulma, menetelmät, ehkä jopa aineisto. Ja
taustakirjallisuuttakin löytyy helposti ainakin tutkimusryhmäläisten omista aiemmista
julkaisuista. Parhaimmillaan tutkimusryhmässä on paljon osaamista aiheesta ja
sitä jaetaan aktiivisesti ryhmän kesken. Tämä on tehokas tapa tuottaa paljon
tietoa lyhyessä ajassa.
Hitaassa tavassa nämä kaikki on luotava alusta
lähtien. Hidasta tapaa käytetään silloin,
kun halutaan tutkia aihetta, jota kukaan muu ei ole tutkinut. Silloin tutkijan
pitää itse suunnitella kaikki alusta lähtien ja tulla itse aiheen parhaaksi
asiantuntijaksi.
Pitää selvittää, mistä näkökulmasta ja millaisilla menetelmillä
tällaista aihetta kannattaisi lähestyä. Pitää miettiä tutkimuseettiset
kysymykset, hankkia tutkimusluvat, kerätä aineisto itse. Pitää luoda verkostot,
joiden kautta saa tietoa ja tukea eri suunnilta. Pitää keksiä, mitkä
konferenssit ovat juuri tälle tutkimukselle sopivia kanavia. Ja niin edelleen.
Jos tutkimusaihe osuu tieteidenväliseen kohtaan tai sen
tutkimiseen tarvitaan monen tieteenalan taustatietoa ja menetelmiä, tutkijan
pitää käyttää monin verroin aikaa oman osaamisensa lisäämiseen. Tämä tekee
tutkimisesta erittäin antoisaa ja mahdollistaa tieteenalan kehittymistä.
Jos tutkimuksessa yritetään löytää uusia ajattelutapoja,
tutkija tarvitsee aikaa päästäkseen eroon niistä ajatusmalleista, jotka aiemmin
ovat ohjanneet hänen toimintaansa ja ajatteluaan (Christensen ja Prout 2002). Pinnallisesti
tämä on helppo tehdä, mutta syvällinen muutos ottaa aikansa. Uuden luominen vaatii
erilaisten reittien kokeilemista ja uusien polkujen raivaamista – eikä suorin
tie yleensä löydy ensimmäisellä yrittämällä.
Kvalitatiiviseen tutkimukseen hidas tapa sopii erityisen
hyvin, sillä sen tarkoituksena on uusien näkökulmien löytäminen ja asioiden
syvällinen ymmärtäminen. Kvalitatiiviseen tutkimukseen kuuluu myös
tyypillisesti se, ettei alussa tiedetä tarkkaan, miten tutkimusprosessi tulee
etenemään, koska aineiston on tarkoitus antaa ohjata yllättäviinkiin suuntiin. Olennaista
on myös se, että tutkija itse on tutkimusinstrumentti, joten instrumentin
kehittäminen on tärkeää.
Oma ajatteluni on väitöskirjaprosessin myötä muuttunut
monissa asioissa. Silti edelleen joskus joudun huomaamaan vanhan ajattelutavan
pilkottavan jostakin. Olen kuitenkin erityisen ylpeä siitä kaikesta, mitä olen
lapsilta tämän tutkimustavan mahdollistamana oppinut. Olen ehkä oppimassa
sitäkin, että vaikka nykymaailmassa arvostetaan nopeutta, niin joissain
asioissa hitaus on suorastaan välttämätöntä. Esimerkiksi silloin, kun haluaa
kuunnella toista. Tai tutkia sitä, miten toisia kuunneltaisiin paremmin.
Rahoitusviidakossa
tarpominen ottaa aikansa
Hitaan tavan yksinäisyydestä seuraa myös se, ettei mikään
ryhmä järjestä tutkimuksen rahoitusta. Yksinkertaisin tapa olisi saada
palkallinen tutkijakoulupaikka, mutta kun niissä useimmiten arvostetaan nopeaa
tapaa, ei se välttämättä ole hitaan tutkimuksen tekijälle varsinainen
vaihtoehto. Jäljelle jää siis apurahojen hakeminen, ja se on kuulkaa aikaa
vievää puuhaa.
Hakemusten tekeminen on monivaiheinen prosessi. Pitää selvittää rahoitusta myöntävän tahon vaatimukset
ja ohjeet, pyytää suositukset, muokata tutkimussuunnitelma, päivittää CV
ja tehdä itse hakemus.
Kun hakemuksia tekee paljon, voisi kuvitella, että sen
kuin vain kopioisi saman hakemuksen joka paikkaan. Jokainen lomake on kuitenkin
erilainen ja jokaiselle apurahojen myöntäjälle kannattaa kirjoittaa sillä
kielellä, jota hän ymmärtää parhaiten. Enkä tarkoita nyt suomea tai englantia
vaan esimerkiksi lääketiedekieltä tai yhteiskuntatiedekieltä. Itse olen
tainnut kehittyä tässä lajissa aika hyväksi, koska olen saanut apurahoja
todella erilaisilta tahoilta.
Hakemusten tekoon menee siis valtavasti aikaa, jos
todella haluaa saada rahoitusta tutkimukselleen ja tekee esimerkiksi 23
hakemusta vuodessa, niin kuin minä eräänä vuonna. Haettujen ja saatujen
apurahojen hallinnoiminen vaatii myös suurta järjestelmällisyyttä, jotta niiden
saamisesta tulee ilmoitettua ja käyttämisestä raportoitua kaikille
tarpeellisille tahoille oikeaan aikaan oikealla tavalla.
Uudet reitit yhteisiksi
Tutkijalla on vastuu siitä, että tekee eettistä
ja laadukasta tutkimusta. Itse ajattelen, että hänen vastuullaan on myös se,
että tieto leviää muidenkin hyödyksi. Enkä nyt tarkoita vain
tiedepiirejä. (Tästä olen kirjoittanut enemmän Mitä
kuuluu tutkijan työhön -kirjoituksessani).
Luennoiminen ja yleistajuisten artikkeleiden
kirjoittaminen on tietenkin pois itse tutkimuksen tekemisestä. Mutta jos
tutkimuksesta oppimaansa pitää tärkeänä, niin kuinka voisi olla kertomatta
siitä muille?
Pidän todella arvokkaana myös sitä, että esimerkiksi
koulutustilaisuuksissa ja somessa saan itse oppia siitä, mitä ajatuksia
tutkimukseni vammaisten lasten kanssa työskentelevien mielessä herättää ja
miten he asioita kokevat.
Tämä onkin yksi hitaan tutkimuksen hienoista puolista:
ehtii saada ja antaa paljon. Ehtii kylvää uusien ajatusten siemeniä ympärilleen
sitä mukaa, kuin niitä itse löytää.
Tätä polkua olen itse ollut raivaamassa. Ei se vielä kummoiselta näytä, mutta odottakaas, kun sadat polkujuoksijat ovat siitä juosseet, niin kyllä erottuu! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti