Lasten tiedekysymykset Hesarissa ovat ihan huippuja.
Nytkin joku lapsi oli kysynyt tosi hyvän kysymyksen:
Miksi lapset tykkäävät
leikkiä, mutta monet aikuiset eivät? Tämä on lasten näkökulmasta todella
keskeinen kysymys. Ja sanoisin, että kyllä aikuistenkin. Ja ihan erityisen
oleellinen kysymys se on lasten ja aikuisten välisten suhteiden näkökulmasta.
Aikuisilla omat
leikit
Professori Kristiina Kumpulainen vastasi tuohon
kysymykseen, että myös suurin osa aikuisista tykkää leikkiä, mutta aikuisten
leikit ovat erilaisia kuin lasten. Tästä olen samaa mieltä: monet aikuisten
harrastuksista voidaan laskea leikkimiseksi. Mutta ei kaikkia. Lisäisinkin
yhden ominaisuuden tuossa vastauksessa käytettyyn leikin määritelmään, joka
kuului näin:”Yhteistä leikeille on, että ne kumpuavat ihmisten omasta
kiinnostuksesta ja vapaaehtoisuudesta sekä tuottavat mielihyvää ja iloa.”
Tutkimusten mukaan vapaaehtoisuuden ja ilon lisäksi yksi
ominaisuus, joka tekee jostain asiasta leikkiä, on se, että tekeminen itsessään
on tärkeää (ja hauskaa) eikä vain lopputulos. Tämä on se kohta, joka
luultavasti tekee monille aikuisille leikkimisestä vaikeaa. Liiallisen
tavoitteeseen keskittymisen vuoksi asia, joka voisi olla leikkiä, ei sitä enää
olekaan.
Entäs yhteiset
leikit?
Toinen kysymys on sitten se, mikä saattoi olla tuon
lehteen lähetetyn kysymyksen takana: miksi jotkut aikuiset tykkäävät leikkiä
lasten kanssa ja jotkut eivät? Tutkimukset kertovat, että lasten mielestä
aikuiset eivät leiki tarpeeksi heidän kanssaan, mutta syistä en ole löytänyt
tietoa. Oletan kuitenkin sen liittyvän kaikkiin noihin leikin määritelmän
osa-alueisiin: leikki on hauskaa, vapaaehtoista ja itsessään merkityksellistä.
Ehkä kyse on siitä, että samat asiat eivät tunnu joistain
aikuisista hauskoilta kuin lapsista. Tai aikuinen saattaa kokea pakkoa tai
velvollisuutta leikkiä lapsen kanssa, eikä se sitten tunnu hauskalta senkään
takia.
Kyse voi olla myös siitä, että aikuiset ovat tottuneita
ajattelemaan, että kaiken toiminnan pitäisi olla tavoitteellista ja
lopputuloksen kannalta järkevää. Silloin he eivät lähde edes kokeilemaan
sellaisia lasten leikkejä, jotka heidän silmissään näyttävät järjettömiltä. Se
on kuitenkin heidän kannaltaan sääli, sillä leikin olemusta ei voi tavoittaa
pelkästään katselemalla, se täytyy kokea (Greve 2013).
Uskaltautumalla heittäytymään leikkiin saattaisivat
leikkimättömätkin aikuiset löytää taas
leikin ilon jopa niistä aikuisen silmissä hölmöiltä näyttäviltä jutuista, jotka
riemastuttavat lapsia. Ja vaikka tekeminen tuntuisikin aikuisesta edelleen
järjettömältä, saattaisi lasten ilo tarttua, niin kuin tunteet tutkitusti
tarttuvat. Jaettu ilohan se on paras ilo, ja leikki on oiva tila sen jakamiseen!
P.S. Täällä olen aiemmin kirjoittanut siitä, miksi
aikuiset tarvitsevat leikkiä itsensä vuoksi: http://www.kokosuomileikkii.fi/kokosuomileikkii_artikkelit/kuka-tarvitsee-leikkia/
ja täällä siitä, miksi aikuiset
tarvitsevat leikkiä lasten vuoksi: http://lastentahden.blogspot.com/2018/01/vammaiset-lapset-osaavat-leikkia-enta.html
Haastatteluni aiheesta Onko aikuisen pakko leikkiä? Lapsemme -lehti 8.5.2020 https://www.mll.fi/lapsemme-lehti/onko-aikuisen-pakko-leikkia/
******
Avainsanoja: aikuislapsileikki, aikuisten leikkiminen, aikuisten ja lasten yhteinen leikki, jaettu ilo, lasten
kanssa leikkiminen, leikin ominaisuudet, leikin määritelmä, leikkiin heittäytyminen, leikki kohtaamipaikkana, leikki tekee hyvää, mitä aikuinen voi oppia lapselta, mitä
aikuinen voi oppia olemalla läsnä lasten leikeissä, mitä leikki on, onko pakko leikkiä, opi
leikkimään, toiminnallisuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti