Muistan, kun aikoinaan olin sairaanhoitajan sijaisena eräällä
lastenosastolla, jossa oli hyvin erilainen hoitokulttuuri kuin sillä
lastenneurologisella osastolla, jossa olin ehtinyt pitemmän aikaa työskennellä.
Oikein hätkähdin, kun muutaman työpäivän jälkeen tajusin hoitokulttuurin
tarttuneen minuun huomaamattani: olin alkanut pyrkiä mahdollisimman pian ulos
potilashuoneista. Aivan kuin lasten ja heidän vanhempiensa kanssa vietetty aika
olisi ollut tuhlausta!
Omalla osastollamme ajattelu oli aivan päinvastaista: lasten
ja vanhempien kanssa vietetty aika oli tärkeintä; sitä hoitotyötä, jota varten
olimme siellä. No, kuntoutushoitotyö lastenneurologisella osastolla on toki hyvin
erilaista, kuin perinteinen sairaiden lasten hoitotyö. Mutta perhekeskeisyyden
periaatteiden pitäisi kuitenkin olla samat.
Tuorein tutkimusten tuottama määritelmä, mitä aiheesta
olen löytänyt, on (omana käännöksenäni) tässä:
Perhekeskeinen hoitotyö on
lapsen ja perheen ammatillista tukemista voimaantumisella ja neuvottelulla
vahvistetun osallisuuden ja osallistumisen prosessin kautta. Sitä luonnehtii
terveydenhuollon ammattilaisen ja perheen suhde, jossa molemmat osapuolet
sitoutuvat jakamaan vastuun lapsen terveyden hoidosta (Mikkelsen & Frederiksen
2011).
Jostain syystä kuitenkin näyttää siltä, että liian usein
perheet jäävät sairaalassa ilman tukea, vaikka perhekeskeisyyden nimeen
vannotaan. Tämän ovat todenneet esimerkiksi Shields, Pratt ja Hunter (2006)
analysoimalla useita aiheesta tehtyjä tutkimuksia. On aika absurdia, jos
tosiaan on niin, kuten Coyne ja Cowley (2007) väittävät: menneiden
vuosikymmenten tapa eristää vanhemmat lapsistaan sairaalassa on muuttunut
vanhempien pakoksi olla läsnä ja vastata lapsensa hoitamisesta. Siis ilman tukea.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisi aina erikseen neuvotella
vanhempien kanssa, että mitkä juuri heidän toiveensa osallistumisen ja tuen suhteen
ovat (Coyne ja Cowley 2007). Pitäisi ymmärtää erilaisia ja eri vaiheissa olevia
vanhempia (Axelin ym. 2010) ja erilaisia perheitä. Pitäisi huolehtia riittävästä henkilökunnan
määrästä, että hoitajilla oikeasti olisi aikaa tukea perheitä eikä vanhempia
tarvisi laskea ”ylimääräisiksi käsipareiksi” (Coyne ja Cowley 2007). Pitäisi muokata
koko työyksikön hoitokulttuuria, jotta perhekeskeiset käytännöt todella
toteutuisivat (Axelin ym. 2010).
Ja sitten pitäisi vielä muutakin, mutta siitä kuulette osassa 2 - sitten kun joskus ehdin sellaisen kirjoittaa!
P.S. Mikäli vanhempien tukeminen lasten hoitotyössä kiinnostaa, kannattaa lukea myös bloggaukseni siitä aiheesta: http://lastentahden.blogspot.com/2012/01/vanhempien-tukeminen.html
Tähän päivään mennessä (17.10.2017) tämän kirjoitus on luettu 1811 kertaa.
VastaaPoistaEikä kertaakaan ole kysytty, että missä se osa 2 luuraa.