”Niillä on jo
nytkin liian paljon oikeuksia”, tuhahti eräs, jolle tarjosin tuota kuvassa
olevaa julistetta Educa-messuilla Lapsen
oikeuksien viestintäverkoston ständiltä mukaan otettavaksi. Eikä hän ollut
ainoa, joka jotain tämän suuntaista sanoi. Harmi, että olin liian hidas
jatkamaan tuosta keskustelua, kun kysymykset tulivat mieleen vasta jälkikäteen.
Mutta ehkäpä täällä blogissa syntyy se keskustelu!
Heitän nyt kuitenkin joitain arvauksia, mitä tällaisen
kommentin takana voisi olla. Ehkä aikuinen, joka näin sanoo, kokee, että lapset
tai nuoret ovat liiankin paljon äänessä silloin, kuin ei saisi olla, tai
sellaisella tavalla, joka ei ole suotavaa. Ja niin onkin, ettei lapsen
oikeuksilla pidä perustella huonoa käytöstä. Ei lapsen oikeus tulla kuulluksi
tarkoita sitä, että hän saa sanoa mitä vain ja milloin ja missä vain. Aikuisen
velvollisuuksiin kuuluu sekä asettaa rajat että huolehtia siitä, että lapset
kykenevät niitä noudattamaan.
Mutta aikuisen velvollisuuksiin kuuluu myös
selvittää syyt lapsen huonon käytöksen takana. Ilmaiseeko lapsi sillä
turvattomuutta, kun aikuinen ei ole pystynyt pitämään kiinni rajoista TAI pitää
niistä liian kovaa kiinni eikä ymmärrä, että ne ovat tälle lapselle liian
vaativat? Vai onko lapsella muusta syystä paha olla?
Toinen useampaan kertaan kuultu kommentti oli se, että juurihan nämä asiat marraskuussa
lapsen oikeuksien viikolla käsiteltiin, ja kyllä se meidän koulun lapsen
oikeuksien vastaava sitten taas ensi marraskuussa niistä laittaa meille
materiaalia. Tästä kommentista kuulee, ettei lasten oikeuksia ole oikein
sisäistetty asiaksi, joiden pitäisi näkyä ja toteutua vuoden jokaisella viikolla,
jokaisena päivänä, jokaisessa lapsen kohtaamisessa ja jokaisessa lapsia
koskevassa valinnassa.
Mutta onneksi sentään tällaiset kommentit olivat
vähemmistönä. Tosi moni ilahtui, kun jaettiin tietoa ja materiaalia näin
tärkeästä asiasta, ja nuo mainitut julisteetkin olivat haluttua tavaraa. Erityisesti
minua ilahdutti kaksi niihin liittyvää kommenttia. Eräs murrosikäisten
kanssa työskentelevä opettaja aloitti:”Tuon julisteen kun laittaisi seinälle,
niin kyllä saisi kuulla…”, mutta jatkoi:”Laitanpa
tosiaan, sitten ainakin syntyy keskustelua!” Siinä vasta siviilirohkeutta!
Julisteen otti mukaansa myös eräs, joka sanoi sen olevan
kotona seinällä hyvä muistutus hänelle
itselleen, että muistaisi omia lapsiaan kuunnella. Tällaista äitiä ihailen
suuresti. Hän on valmis haastamaan itsensä siellä, missä se on vaikeinta: arjen
kiireissä, lähimpien kanssa, väsymyksen keskellä. Mutta uskon, että hän saa
todella paljon, jos ottaa tämän muistutuksen myös etuoikeutena itselleen:
hänellä on etuoikeus keskittyä kuuntelemaan lastaan, rakkaintaan; nähdä ja
kuulla, miten ihana ihminen tuo lapsi on, nauttia hänen seurastaan. Hänellä on
mahdollisuus oppia ymmärtämään lapsensa tapaa nähdä maailma – tai ainakin
ymmärtää, että se on erilainen kuin hänen itsensä. Hän voi saada iloa nähdessään,
miten hyvää lapselle tekee saada tuntea itsensä hyväksytyksi sellaisena kuin
on. (Ja siihenhän lapsilla on oikeus; se on ensi syksyn lapsen oikeuksien
viikon teemakin).
Voiko lapsilla olla liikaa oikeuksia? Sanoisin, että
oleellista ei ole niinkään määrä, vaan laatu. Vääränlaisia oikeuksia lapsille
ei pidä antaa – esimerkiksi oikeutta vahingoittaa itseään tai toisia. Joku siellä
Educan ständillä kyselikin lasten
velvollisuuksien perään. Ja tiedättekö, lapsella on myös oikeus (artikla
29) oppia olemaan vastuussa
omista teoistaan - silloin kun hän siihen kykenee. Meidän aikuisten
vastuulla on opettaa niitä asioita, jotka mahdollistavat lapsen kykenemisen
sekä varmistaa, että ympäristö mahdollistaa sen (eikä esimerkiksi
häiritse lapsen keskittymistä liikaa).
Mutta miksi lapsilla on niin paljon oikeuksia? Lasten
oikeuksien sopimuksessa (joka täyttää tänä vuonna 30 vuotta!) niitä on peräti 54 artiklan verran. No, lapsethan eivät
valinneet syntyä tähän maailmaan, vaan aikuiset valitsivat heidät mukaan elämäänsä.
Joten aikuiset ovat vastuussa siitä, että lapset voivat hyvin. Ja jos lasten
oikeudet toteutuvat alusta alkaen kaikissa heidän elinympäristöissään, he
voivat hyvin. Ja kun lapset voivat hyvin, siitä hyötyvät kaikki: kuten taloustieteen
nobelistin James Heckmanin tutkimustulokset kertovat, rahan sijoittaminen pienten
lasten hyvinvointiin antaa koko yhteiskunnalle suuren hyödyn. Eli lasten
hyvinvoinnilla on välinearvoa, mutta vielä tärkeämpää on muistaa sen itseisarvo
eli arvokkuus sellaisenaan, eikä välineenä johonkin.
P.S. Julisteen ja muitakin viime vuoden lapsen
oikeuksien viikon kampanjaan materiaaleja voi kuka tahansa tulostaa täältä.
Uudet materiaalit tulevat sivuille syyskuussa.
P.S. 2. Jotta vanhemmilla ja lasten kanssa
työskentelevillä olisi aikaa, voimia ja muita resursseja toteuttaa lasten
oikeuksia, tarvitaan yhteiskunnassa lapsia, perheitä ja lapsi- ja perhepalveluita
tukevia ratkaisuja ja lapsistrategiaa,
jota todella noudatetaan. Tarvitaan sitä, että vaaleissa JA vaalien jälkeen pidetään
meteliä perheiden hyvinvoinnista ja lasten oikeuksista. Lisätietoa Ääni lapselle -sivustolta!
******
Avainsanoja: lapsen oikeudet, lasten oikeudet, lapsen oikeuksien sopimus, lapsen oikeuksien viikko, lasten velvollisuudet, aikuisten velvollisuudet, lasten hyvinvointi, lapsen etu, oikeus tulla kuulluksi, lasten kuuntelu, rajojen asettaminen lapselle.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta jälleen kerran Johanna! Myös minä olen kuullut monia vastaavia kommentteja työssäni lapsen oikeuksien parissa. Yksi melko yleinen on kommentti, että "miksi ei koskaan puhuta lasten velvollisuuksista, aina vain oikeuksista?". Tällöin ei mielestäni ole ymmärretty oikeuksien luonnetta. Velvollisuudet kulkevat oikeuksien kanssa rinnakkain. Esimerkiksi jos lapsi oppii, että hänellä on oikeus tulla kuulluksi, oppii hän myös sen, että muillakin lapsilla on oikeus tulla kuulluksi. Toisinsanoen, meillä on velvollisuus kuulla toinen toisiamme. Oikeuksia voisikin pohtia nykyistä laajemmin niin lasten kuin aikuisten kesken. Tähän toki eri välinein varmasti pyritäänkin, kuten tuolla hienolla julisteella.
VastaaPoistaSiis voi ei, kuinka mä en ollut huomannut Kati kommenttiasi! Bloggerin kommenteista ilmoitusjärjestelmässä on jotain vikaa :(
PoistaToi on tosi tärkeä näkökulma! Ja se on jopa tutkimuksissakin todettu, että kun aikuiset oppivat kuuntelemaan lapsia, niin lapset samalla oppivat kuuntelemaan toisiaan. Esimerkiksi Niikon ja Korhosen (2014) tutkimuksessa, josta kerron enemmän täällä:
https://lapsinakokulma.wordpress.com/2014/08/14/kun-lapsia-alettiin-kuunnella/