Vammaisen lapsen tulisi saada
nauttia
täysipainoisesta ja hyvästä elämästä
oloissa, jotka takaavat
ihmisarvon, edistävät itseluottamusta ja
helpottavat lapsen aktiivista
osallistumista yhteisönsä toimintaan.
Tämä kuulostaa minusta tosi hienolta ja kauniilta, kuin
runolta melkein. Mutta miten ihmisarvo taataan? Itse ajattelen, että jokaisella
ihmisellä on ihmisarvo joka tapauksessa, mutta ihmisarvoista kohtelua kaikki
eivät saa, ja ehkäpä tässä tarkoitetaan juuri että sitä pitäisi saada. Taitaa
joka tapauksessa olla niin, että nämä kaikki kolme (ihmisarvo, itseluottamus ja
osallistuminen) kietoutuvat yhteen. Itseluottamus ainakin syntyy suhteessa
toisiin ihmisiin ja niissä varmasti syntyvät myös kokemukset ihmisarvoisesti
kohdelluksi tulemisesta.
Tämän kohdan selityksessä Lapsen oikeuksien komitea on yleiskommentissaan
(YK 2006)
tarkentanut, että kaiken toiminnan tulisi tähdätä vammaisten lasten
mahdollisimman täydelliseen osallisuuteen
yhteiskunnassa. Hienoa, että tämä tarkennus on tehty, sillä osallisuus on vielä
paljon enemmän kuin osallistuminen - se, että on paikalla jossain - sillä
siihen kuuluu myös kuulluksi tuleminen ja asioihin vaikuttaminen.
Mielestäni tärkeä oivallus tuossa artiklassa on se, että OLOJEN
pitää olla sellaiset, että ne helpottavat lapsen osallisuutta. Eli meidän aikuisten pitää järjestää olosuhteet
sellaisiksi, että kaikki lapset voivat alusta asti tulla kuulluiksi – sillä
lasten oikeudet kuuluvat myös vauvoille.
Ettei kenenkään tarvitsisi elää aikuisuuteen asti, ennen
kuin joku alkaa kuunnella.
Miten sellaiset olosuhteet järjestetään? Tutkimuskatsauksemme
mukaan (Olli, Vehkakoski & Salanterä 2012) oleellista vammaisten lasten ja
nuorten kuulluksi tulemisessa ovat aikuisten asenteet ja kommunikaatiotaidot ja
instituutioissa (kuten koulussa tai sairaalassa) ja yhteiskunnassa myös
rakenteelliset seikat. Näissä olisi tutkimusten mukaan paljon parantamisen
varaa, ja Lapsen oikeuksien komitean (YK 2006) mukaan valtion tulisi huolehtia
siitä, että sekä ammattihenkilöitä että
perheitä koulutetaan tukemaan lapsia osallistumaan oman elämänsä päätöksiin.
Valtiota kehotetaan myös priorisoimaan vammaisten lasten elämään liittyvää tutkimusta mm. myöntämällä siihen tarvittavaa rahoitusta.
Sopii toivoa, että joku kaikista niistä säätiöistä, joista olen apurahaa tänä
syksynä hakenut, on noteerannut tämän kehotuksen… Toivoisin kyllä myös hartaasti, että yhä useampi
tutkija kiinnostuisi vammaisten lasten hyvinvoinnin ja oikeuksien toteutumisen
tutkimisesta ja erityisesti lasten omasta näkökulmasta, jota on toistaiseksi
tutkittu hyvin vähän. Minulla olisi siihen monia tutkimusideoita, joten
kannattaa ottaa yhteyttä, jos kiinnostusta on, mutta ideoita puuttuu!
Jokainen voi kuitenkin tehdä oman osuutensa vammaisten
lasten oikeuksien edistämisessä, vaikkei olisikaan tutkija, rahoittaja, lasten
kanssa työskentelevä ammattilainen tai lapsen vanhempi. Nimittäin edellä
mainitussa yleiskommentissa kehotetaan myös levittämään tietoa vammaisten lasten oikeuksista ja hyödyntämään
joukkotiedotusvälineitä (lisään: ja somea!) positiivisten asenteiden luomiseksi
vammaisia lapsia kohtaan.
Kuka tahansa voi edistää lasten oikeuksia myös tukemalla
vammaisten hyväksi tekevien yhdistysten
toimintaa (esimerkiksi Autismi-
ja Aspergerliittoa pankkiautomaateilla vuoden loppuun asti). Tärkeää olisi
muistaa vammaiset lapset myös kehittyvissä maissa, joissa heidän asemansa on
usein todella heikko. Heitä voi auttaa esimerkiksi Nenäpäivän tai Abiliksen kautta.
Ja koska kaikki lasten oikeudet kuuluvat myös vammaisille
lapsille, on tärkeä liputtaa
lapsen oikeuksien päivänä 20.11. ja merkitä liputtaminen etukäteen Liputa lapselle -sivulle. Silloin kaikkien
lasten oikeudet saavat mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja sitä kautta
vähitellen toivottavasti myös arvostusta.
P.S. Oletko jo tutustunut uuteen lapsen oikeuksia käsittelevään blogiin Lapsenoikeudet.fi-sivustolla?
Avainsanoja: vammaisen lapsen oikeudet, lapsen oikeudet, lapsenoikeuksien päivä, vammaiset lapset, osallisuus, tutkimus, vammaistutkimus, lapsinäkökulma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti