Kesäkuisten Vammaistutkimuksen
päivien useimmissa pääluennoissa oltiin hyvinkin keskeisten kysymysten
äärellä – kuten että mitä vammat ja vammaisuus ovat ja miten niitä voi ja ei
voi tai pitäisi ja ei pitäisi tutkia. Vähemmän aihepiiriä seurannut voisi
kuvitella, että näihin olisi olemassa yksiselitteisiä vastauksia, vaan eipä
olekaan.
Vammojen ja vammaisuuden määrittelyä voidaan on perinteisesti katsottu sosiaalisen
ja medikaalisen mallin kautta. Jälkimmäiseen läheisesti liittyvän ”vammaisuus
henkilökohtaisena tragediana” -mallin kritiikiksi kehitetyn affirmatiivisen (myönteisen)
mallin mukaan vamma nähdään vain yhtenä henkilön ominaisuutena eikä
erityisominaisuutena ja todetaan, että vammat ovat suhteellisen yleinen
ominaisuus ihmisissä eli tavallinen osa ihmiselämää. (Myönteisestä mallista
puhui Colin Cameron, joka on väitöskirjassaan
kehitellyt sitä eteenpäin alkuperäisestä versiosta ja kirjoittanut siitä muun
muassa tässä artikkelissa: http://www.parallellinesjournal.com/article-from-social-model.html
.)
Viimeisen vuosikymmenen aikana yleistyneessä ’kriittisen
vammaistutkimuksen’ ajattelutavassa on alettu vaatia vammaisuuden määritelmien
purkamista ja vastustaa kaikkia normatiivisia luokitteluja. Tätä ajattelutapaa
kritisoi luennossaan Simo Vehmas,
jonka mukaan sosiaalinen todellisuus ON dualistista, eikä yhteiskunta, jossa ei
tunnistettaisi ihmisten välisiä eroja edes ole mahdollinen. Mutta varsinkin:
ilman kategorioiden määrittelyä ei voida parantaa asioita. Ja juuri sitä
vammaistutkimuksen pitäisi tehdä. (Lisää aiheesta Vehmaksen ja Nick Watsonin
artikkelissa: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09687599.2013.831751)
Vammaistutkimusta voidaan jaotella näkökulmiensa perusteella myös
akateemiseksi, professionaaliseksi ja kokemukselliseksi, kuten teki Teppo Kröger luennossaan (ja artikkelissaan:
http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/2002_1.html
). Akateemisessa orientaatiossa tutkimuksen ensisijainen tavoite on edistää
tieteenalansa kehitystä ja professionaalisessa tavoitteena on rakentaa ammatilliselle
toiminnalle tieteellinen tietoperusta, jonka avulla ammattilaiset voivat
suunnitella ja toteuttaa vammaisuuteen kohdistuvat toimenpiteensä.
Kokemuksellisen tutkimusotteen päämääränä on nostaa esiin vammaisten ihmisten
kokemukset ja antaa ääni heidän tarpeilleen, vaatimuksilleen ja toiveilleen. Näitä
kaikkia tutkimusnäkökulmia tarvitaan, mutta tutkimuksissa tärkeää olisi pystyä
myös yhdistämään eri näkökulmia.
Oma väitöskirjatutkimukseni lähti alun perin puhtaasti
professionaalisesta tavoitteesta, mutta on matkan varrella kallistunut aika
lailla kokemuksellisen näkökulman suuntaan. Toivoakseni lopputulos yhdistää
molempia näkökulmia niin, että se hyödyttää sekä ammattilaisia että vammaisia
lapsia.
Vammaistutkimuksen päivien pääluennoista ainakin kolme on luettavissa
Vammaistutkimuksen seuran sivuilta ja sieltä löytyvät myös kaikkien esitysten
tiivistelmät: http://www.vammaistutkimus.fi/vammaistutkimuksen-paivat/.
Paljon kiinnostavia esityksiä siellä siis oli – ja saatanpa niistä muistakin
vielä jotain kirjoittaa, jos lukijat oikein hartaasti pyytävät ;)
Parasta antia oikeastaan kaikissa konferensseissa on kollegoiden
tapaaminen ja uusiin sellaisiin tutustuminen. Kun tapaa ihmisiä, kuulee myös
jutuista, joihin ei muuten ehkä koskaan törmäisi (paitsi oikein hyviä blogeja
lukemalla;). Kuulin tuolla esimerkiksi eurooppalaisesta vammaistutkimuksen Alter-konferenssista,
jonka järjestäjänä on European Society for Disability Research. Sama taho
julkaisee myös ja Alter, European Journal of Disability Research
-nimistä lehteä.
P.S. Bloggasin pitkäaikaissairaiden nuorten hoitotyöhön liittyvistä
tutkimuksista Terveyttä tieteestä -blogissa: http://terveyttatieteesta.blogspot.fi/2015/06/tutkimuksista-vahvistusta-nuorten.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti