”Luulin, että
Pohjoismaita on viisi, mutta meitä on täällä kyllä 34 maasta”, päivitteli
avajaispuheenvuoron pitäjä toukokuisessa Nordic
Network on Disability Studies -konferenssissa, jossa oli 360 osallistujaa. Paljon
oli siis porukkaa vammaistutkimuksen antia jakamassa Bergenin upeissa
maisemissa.
Ilokseni vammaisiin lapsiin
liittyvää tutkimusta oli nyt vähintään yhtä paljon kuin edellisessä
NNDR-konferenssissa keväällä 2013. Ja monet niistä vieläpä lapsinäkökulmaisia.
Käyn tässä läpi joitain
mieleen jääneitä huomioita tuolta konferenssista. Ensimmäinen niistä ei liity lapsiin,
mutta sitä olisi hyvä lastenkin kohdalla pohtia. Nimittäin: millaisena sinä ammattilaisena näet tiedon
ja vallan? Agnes Bezzina oli tutkinut vammaisten palveluiden käyttäjien
(jotka hänen tutkimuksessaan olivat vammaisaktivisteja) osallisuutta (involvement).
Hän totesi, että ammattilaiset ja palveluiden käyttäjät näkivät vallan hyvin
eri tavalla. Ammattilaiset pitivät valtaa omaisuutena, joka vähenee jakamalla
ja voimaantumista tuotteena, jota voidaan ’antaa’ asiakkaille. Asiakkaat
näkivät vallan enemmänkin prosessina ja rakentavana voimana.
”I believe that
I should share my knowledge: if I share it with you, it has grown because both
you and I now have this knowledge.”(Aineisto-lainaus)
Eli siis tieto
lisääntyy jakamalla, mistä minäkin olen aiemmin kirjoittanut. Bezzinan
tutkimuksessa ammattilaiset katsoivat tietoa ja valtaa kuluttajanäkökulmasta ja
asiakkaat demokraattisesta näkökulmasta.
Ja näkökulmallahan on
väliä – esimerkiksi siinä, miten
vammaisten lasten lastensuojelutarve nähdään. Kirsten Stalker
oli Goffmanin kehysanalyysia käyttäen havainnut, että sosiaalityöntekijät
näkivät vammaiset lapset usein ”erilaisuuden/toiseuden kehyksessä”, jolloin ammattilaiset
saattoivat luovuttaa jo etukäteen yrittämästä ymmärtää lapsen kommunikointia. Vammaisten
lasten mahdollista kaltoinkohtelua myös katsottiin helpommin sormien lävitse –
olihan heidän vanhemmillaan varmasti "niin raskasta heidän kanssaan".
Toisaalta jos lapset nähtiin ”samanlaisuuden kehyksessä” niin saatettiin
menettää vamman aiheuttamien asioiden huomaaminen ja myös vammaisuuden
sosiaalisen mallin näkökulma.
Lasten näkeminen ”tasa-arvoisuuden
ja erilaisuuden kehyksessä” mahdollisti lapsikeskeisen lähestymistavan ja vamman
vaikutusten huomioimisen. Siinä ammattilaisten tehtäväksi nähtiin
kohtuullisista mukautuksista huolehtiminen. Tällaiseen kehykseen liittyvän luottamussuhteen
rakentaminen ja lasten näkemysten etsiminen vaativat aikaa ja taitoa.
(Stalkerin esityksessä tuli muuten monessa kohtaa mieleen kirjallisuuskatsauksemme
2012; monia samoja havaintoja siellä.)
Mutta kyllä jokaisella
lapsella pitäisikin lastensuojeluprosessien aikana olla yhteys sellaiseen työntekijään, joka tuntee heidät hyvin, totesi Berni
Kelly – jos halutaan että lapset tulevat kuulluiksi.
Kuulluksi tuleminen ei
kyllä välttämättä toteudu muissakaan ympäristöissä. Anja
Rantala ja Tanja
Vehkakoski olivat tutkineet kuvia puheen
tukena käyttävien lasten toimijuuden toteutumista kuulumisten
kertomistilanteissa koulussa. Lasten toimijuus ei päässyt toteutumaan silloin,
kun opettaja rajoitti lasten kerronnallista tilaa ottamalla tietäjän
auktoriteetin. Tilanteet muistuttivat enemmän opetuskeskusteluja kuin aitoa
keskustelua silloin, kun opettaja hallitsi kerronnan sisältöä, kielellistä
muotoa ja ajallista toteutusta suorilla korjauksilla, suljetuilla kysymyksillä,
vaatimuksilla ja ehdotuksilla. (Lisää aiheesta: Vehkakoski, T.
& Rantala, A. 2012.)
Lasten toimijuuteen liittyy
keskeisesti myös leikki ja leikkimielisyys. Debby Watson oli tutkinut vaikeavammaisten
lasten leikillisyyttä (playfulness) ja totesi sitä olevan ja paljonkin - mutta
sen toteuttamiseen vaikeavammaiset lapset tarvitsevat usein aikuista, joka kykenee
huomaamaan lapsen leikkimielen ilmaisut ja osaa tarttua niihin. Lisää aiheesta
voi lukea Debby Watsonin kotisivuilta (http://www.debbywatson.co.uk/downloadable-resources/
), josta löytyy muun muassa hänen tutkimuksessaan kehittämänsä
"leikkipassi", johon voidaan aikuisille avuksi kirjata kunkin lapsen
tapoja leikkiä.
Tällaisia asioita minulle
jäi konferenssista mieleen. Muiden huomioita konferenssista voitte vielä
jälkeenpäinkin lukea Twitteristä aihetunnisteella #NNDR2015.
Eräässä paljon jaetussa twiitissä
huokaistiin, että onkohan kellään mitään myönteistä kerrottavaa vammaisten
ihmisten elämästä. Tämä huokaus olisi syytä ottaa vakavasti – vaikka epäkohtien
esiin nostamista tarvitaan, niin erittäin tärkeää olisi myös hyvien käytäntöjen
ja vammaisten ihmisten elämän positiivisten puolien esiin nostaminen, jotta
niitä voitaisiin vahvistaa.
P.S. Kuulin
konferenssissa erittäin kiinnostavasta
tohtoriopiskelijoiden kurssista, jonka
aiheena on
‘Disabled children and the role of
communication in facilitating social participation in childhood’. Kurssi pidetään Trondheimin yliopistossa 30.8.–3.9.2015,
ja sinne voi ilmoittautua vielä 16.6. asti. Aivan mahtavaa, että näin tärkeästä
aiheesta on järjestetty kansainvälinen opintojakso! Lisätiedot täältä: http://t.co/VtihHbJCxm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti