Olen kolmen vuoden sisällä osallistunut kahteen kotimaiseen ja kolmeen kansainväliseen vammaistutkimuksen konferenssiin. Tähän asti olen aina harmitellut sitä, miten vähän noissa konferensseissa esitellään lapsiin liittyviä tutkimuksia. On tuntunut siltä, että oma tutkimusaiheeni on aina marginaalissa: vammaistutkimuksessa ei olla kiinnostuneita lapsista, lapsuudentutkimuksessa ei olla kiinnostuneita vammaisista ja hoitotieteessä ei olla kiinnostuneita kummistakaan. Okei, meni vähän kärjistyksen puolelle, mutta tosiasia on, että esityksiä näistä aiheista on ollut todella vähän.
Toukokuinen NNDR-konferenssi
teki tähän jatkumoon iloisen poikkeuksen – olkoon se uuden suunnan näyttäjä! Konferenssissa
oli monia pelkästään lapsiaiheisiin keskittyviä sessioita ja muidenkin
otsikoiden alla lapsiaiheisia esityksiä. Laskujeni mukaan konferenssissa oli 48
eri työryhmää, joissa kaikissa 3-5 esitystä, eli suunnilleen parisataa esitystä
yhteensä. Työryhmistä kahdeksan käsitteli ensisijaisesti lapsiin liittyviä
aiheita, ja kun mukaan otetaan yksittäiset esitykset muista työryhmistä, oli
lapsiaiheisia esityksiä noin viisikymmentä. Saattoi tosin olla enemmänkin,
koska tämä laskelma perustuu esitysten otsikoihin, joista kohderyhmä ei aina näy.
Konferenssin neljästätoista posterista viisi käsitteli lapsiin liittyviä
aiheita.
Tutkimusten määrä ei tietenkään ole ainoa oleellinen eikä edes
oleellisin seikka. Tärkeää on tutkimusten laatu ja näkökulma. Laatuun liittyvät
kysymykset metodeista ja etiikasta, mutta niitä en nyt käsittele tässä. Sen
sijaan näkökulmasta haluan puhua. Kun menneinä vuosikymmeninä aikuisnäkökulma
on hallinnut lapsiakin koskevia tutkimuksia, niin nyt olisi aika panostaa
lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen. Siitä voi lukea tästä Liisa Karlssonin kolumnista
tai perusteellisemmin tästä kirjasta (Karlsson & Karimäki 2012).
NNDR-konferenssin esityksistä lapsinäkökulmaa aika hyvin löytyikin.
Tosin itse tietysti valitsinkin mennä kuuntelemaan ensisijaisesti sellaisia
esityksiä, joista sitä oletin löytyvän, joten kokonaisuudesta en osaa sanoa
mitään. Onneksi myös joitain tutkimuksia vammaisten lasten näkökulmasta on jo
julkaistukin. Kaikki viime kevääseen mennessä löytämäni hyvät sellaiset (lasten
toimijuuteen liittyvät) kokosin katsausartikkeliini.
Konferenssissa löysin ilokseni vihdoin jonkun muunkin, joka tutkii
vammaisten lasten kuntoutusta ja vieläpä lapsen kuuntelun ja lasten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Väitöskirjatutkimusta Norjassa tekevä Wenche Bekken (2013) on julkaissut ensimmäisen
artikkelinsa, joka liittyy lasten osallisuuteen kuntoutusarviossa.
Toinen erityisesti mieleen jäänyt esitys oli Nick Hodgen puhe siitä, miten kouluympäristössä autististen
lasten fyysinen ohjaaminen on usein niin rutiininomaista, ettei sen tarpeellisuutta
mietitä tilannekohtaisesti eikä tilanteita mietitä lasten oikeuksien
näkökulmasta. Hänen mukaansa ammattilaiset
tarvitsisivat enemmänkin taitoja lukea lapsen käytöstä kuin käsitellä sitä.
Hyviä ja monia tutkimuksia vammaisista lapsista on siis tekeillä, mutta
lisää tarvitaan! Itse kaipaisin tietysti tutkimuksia erityisesti hoitotyön kontekstissa,
mutta muitakin toivomuksia olisi:
Tutkikaa pieniä lapsia ja niitä, jotka eivät kommunikoi puhumalla.
Heilläkin on oikeus tulla otetuksi vakavasti ja saada näkökulmansa esiin.
Tutkikaa sitä, miten syrjäytymistä voidaan ehkäistä
ennen kuin se on
edes alkanut.
Tutkikaa sitä, miten lasten oikeudet saadaan toteutumaan
joka ikisen lapsen
elämässä.
P.S. NNDR:n puheenjohtajan Simo Vehmaksen konferenssiavajaisten puheenvuoron
lyhennelmä on luettavissa NNDR:n blogista. Vehmas kirjoittaa siitä, miten tutkijat usein tyytyvät vain neutraalisti
kuvailemaan, miten asiat ovat (esimerkiksi, että vammaisia ihmisiä sorretaan),
mutta eivät ota kantaa siihen, miten niiden pitäisi olla. Vehmas vaatii
syvällisiä analyysejä siitä, mitä moraalista vääryyttä ja
epäoikeudenmukaisuutta vammaisten ihmisten sortamiseen liittyy. Kannattaa
lukea!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti