Istut luennolla ja koet omantunnon pistoksen, kun puhutaan
potilaan oikeuksista ja potilaan näkökulmasta. Jos olisi kyse jostain muusta
pistoksesta, tietäisit, mitä tehdä - hyttysenpistoon hydrokortisonia,
neulanpistoon puhdistusta ja niin edelleen. Mutta mitä tehdä omantunnon
pistokselle?
Sen voi kyllä puhua hiljaiseksi; voi vakuuttaa sille,
etteivät luennoitsijat tiedä mitään siitä, millaista juuri sinun työsi on, ja
näin ollen heidän puheensa ei koske sinua. Tai voi odottaa, että aikaa vain
kuluu tarpeeksi ja omatunto lakkaa pistelemästä, tai sitten sen pistelylle voi
turruttaa itsensä.
Mutta uskaltaisitko kokeilla jotain muuta? Uskaltaisitko
oikein kuunnella, mistä kohtaa se omatunto ja kolkuttaa ja miksi? Jos sitten
huomaat, että sillä on hyvä syy siihen, niin voit olla ylpeä itsestäsi: olet
hoitaja, joka todella välittää potilaista ja haluaa heidän parastaan. Jos et
välittäisi, ei omatunto pistelisi tai et ainakaan kuuntelisi sitä. Olet siis hoitaja,
joka haluaa kehittyä paremmaksi. Ja sellaiset ovat ihan parhaita
hoitajia.
Ehkä pystyt tässä kohtaa hetkeksi irrottamaan silmiltäsi tottumuksen
ja organisaation edustajan silmälasit (”näin meillä on aina tehty, ei tämä
muuten onnistuisi”, ”näin se vain on pakko tehdä”, ”ei tätä voi yhden potilaan
takia toisin tehdä, muuten koko systeemi kaatuu”) ja voit katsoa omaa työtäsi
potilaan silmin - näinkö minä itse haluaisin tulla kohdelluksi, jos olisin
potilaana? Edistänkö todella toiminnallani potilaan parasta vai aiheutanko oikeaoppisen
lääketieteellisen hoidon sivutuotteena potilaalle hoitokärsimystä sen sijaan
että hyvän hoitotyön avulla lievittäisin kärsimystä?
Jos näet omassa toiminnassasi sellaista, mitä et haluaisi
nähdä, voit vielä sulkea silmäsi. Mutta entä jos et suljekaan? Mitä sitten
voisit tehdä?
Voisitko ottaa asian puheeksi työyksikössäsi? Jos sinä
olet ainoa, jonka olisi muutettava toimintaansa, niin voisitko saada siihen
neuvoja ja apua työtovereiltasi? Vai ovatko ne enemmän järjestelmää kuin
potilasta kuuntelevat käytännöt teidän yhteiseen hoitokulttuuriinne
pesiytyneitä tottumuksia, joita täytyisi lähteä porukalla muuttamaan?
Tällaiset asiat eivät todennäköisesti muutu yhdellä
päätöksellä tai yksittäisen koulutuksen avulla, vaan vaativat pidemmän muutosprosessin,
jossa sekä ajatustavoilla että käytännöillä on oikeasti mahdollisuus muuttua. Mutta
siihen muutosprosessiin lähteminen kannattaa. Merkillistä siinä on, että
se kannattaa sekä potilaiden että
työntekijöiden takia.
Kun potilaita / asiakkaita / lapsia aletaan kuunnella ja käyttää asiakaslähtöisiä menetelmiä, työstä voi tulla työntekijöille helpompaa ja innostavampaa, kuten Niikon ja Korhosen (2014) tutkimassa päiväkodissa, josta kerron täällä. Myönteinen ilmapiiri ja keskusteleva kulttuuri voivat lisääntyä, kuten Veijolan (2004) tutkimassa lasten kuntoutuksen moniammatillisessa tiimissä. Työn kuormittavuus voi vähentyä ja hoitajien työhyvinvointi lisääntyä, kuten Stenmanin ja kumppaneiden (2016) tutkimilla geriatrian osastoilla työskentelevillä hoitajilla. Lisäksi: ammattilaisten asenteet lapsia kohtaan voivat muuttua (Karlsson 2000, Niikko & Korhonen 2014) ja aikuiset voivat oppia kuuntelemaan paremmin myös toisiaan (Niikko & Korhonen 2014).
Niin, ja sitten aiemmin yhteistyöhaluttomatkin lapset voivat tulla mielellään sairaalaan
ja heidän tutkimuksensa onnistuvat hyvin yhteistyöhaluisesti, kuten Lindbergin
tutkimuksessa (2005, 2006), josta kerron täällä.
Lasten itsehoitotaidot ja terveyskin
voivat parantua, kuten Tieffenbergin ja kumppaneiden (2000) tutkimuksessa,
jossa opetettiin astmaa tai epilepsiaa sairastavia lapsia lapsikeskeisillä ja
lasten autonomiaa korostavilla menetelmillä. Ja
ennen kaikkea: potilaan oikeudet voivat toteutua.
Kysymyshän on siitä, välitämmekö potilaan tai asiakkaan
näkökulmasta vai asetammeko organisaation näkökulman tai oman näkökulmamme
tärkeämmäksi. Siitä on Savolainen (2016) kirjoittanut näin:
Työntekijä, joka välittää, tekee työn itselleen helpoksi, koska
silloin kaikki, mitä hän tekee, on
asiakkaalle vaikuttavaa, jolloin myös työ
on tekijälleen palkitsevaa. Sen sijaan oman persoonansa ja (positiiviset)
tunteensa asiakkaalta piilottava työntekijä joutuu kohtaamaan paljon
valtataistelua ja asiakkaan osoittamaa halveksuntaa, sillä hoiva ilman
välittämistä ei ole arvostavaa.
Todella hyvää hoitotyötä voi tehdä vain asettamalla
potilaan näkökulman tärkeimmäksi. Siinä omatuntosi on aivan oikeassa. Sitä kannattaa
siis kuunnella!
P.S. 1 Nämä Sairaanhoitajapäivien luennot saivat vastikään
kuulijoiden omatunnon pistelemään: Johanna Ollin Lapsen
näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan, Tiina Marttilan Lastentiedonsaannin ja päätöksenteon tukeminen hoitotyössä ja Oili Papinahon Pakkokeinojen
käyttö lasten somaattisessa hoitotyössä
P.S. 2 Jos joku tietää lisää tutkimuksia, joissa tuodaan
esiin toteutuneen asiakaslähtöisen työn vaikutuksia sekä asiakkaisiin että
ammattilaisiin, kuulisin niistä mielelläni (erityisesti lasten hoitotyön
osalta, mutta myös muiden asiakas- ja ammattilaisryhmien).
Lähteet:
Karlsson, L. 2000 (1. painos), 2001 (2. painos). Lapsille
puheenvuoro. Ammattikäytännön perinteet murroksessa. Kasvatuspsykologian tutkimusyksikkö. Helsinki:
Edita. Väitöskirja.
Lindberg,
Susan 2005. Den perioperativa dialogen ur barn med särskilda behovs perspektiv.
Vård i Norden 76(25),
48–52.
Lindberg,
Susan & von Post, Irene. 2006. From fear to confidence: children with a
fear of general anaesthesia and the perioperative dialogue for dental
treatment. Journal of Advanced Perioperative Care 2(4), 143–151.
Niikko, Anneli & Korhonen, Merja. 2014. Varhaiskasvattajat lapsikeskeisen pedagogiikan kehittäjinä päiväkodissa. Kasvatus 45 (2), 127–139.
Niikko, Anneli & Korhonen, Merja. 2014. Varhaiskasvattajat lapsikeskeisen pedagogiikan kehittäjinä päiväkodissa. Kasvatus 45 (2), 127–139.
Savolainen,
Miina 2016. Empowering Photography: Participating in Someone Else's World. In
Alexander Kopytin & Madeline Rugh (eds.): "Green Studio": Nature
and the Arts in Therapy, 179-204. Nova Science Publishers, Hauppauge.
Stenman Päivi, Turkki Leena, Vähäkangas Pia, Hantikainen
Virpi & Elo Satu. 2016. Kinestetiikan käyttöönottoon liittyvät muutokset
vanhustenhuollossa toimivan hoitajan toimintaympäristössä. Gerontologia 30(3),
106–118. (artikkeli löytynee jossain vaiheessa Dorian kautta: http://www.doria.fi/handle/10024/7311
)
Tamminen-Peter, Leena 2005. Hoitajan fyysinen
kuormittuminen potilaan siirtymisen avustamisessa – kolmen siirtomenetelmän
vertailu. Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta, työterveyshuolto.
Sarja: C 228. Scripta lingua Fennica edita 0082-6995.Turku.
Tieffenberg
J, Wood E, Alonso A, Tossutti M & Vincente M. 2000. A randomized trail of
ACINDES: a child centered training model for children with chronic illnesses
(asthma and epilepsy). Journal of Urban Health 77, 280–297.
Avainsanoja: asiakaslähtöisyys, asiakaslähtöinen
hoitotyö, hoitokärsimys, potilaslähtöisyys, potilaslähtöinen hoitotyö,
lapsilähtöisyys, lapsilähtöinen hoitotyö, lasten kuuntelu, lasten ja nuorten
hoitotyö, potilaan oikeudet, lapsen oikeudet, oikeus tulla kuulluksi,
lapsinäkökulma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti