Miten puhumaton lapsi voi vaikuttaa oman elämänsä asioihin? Jos lapsi on vauva,
on aika selvää, että sinun tehtäväsi on yrittää asettua juuri tämän vauvan
taajuudelle ja yrittää kuunnella häntä kaikin aistein; katsomalla kehonkieltä,
tunnustelemalla niskan kuumuutta, huomaamalla hajut vaipassa, kuuntelemalla
itkun sävyä. Vauvan osallistuminen on hyvin toiminnallista ja sellaista pitäisi
vauvan kuuntelunkin olla.
Kun lapsi kasvaa, me helposti unohdamme toiminnallisuuden
ja alamme vaatia aikuismaisia osallistumisen muotoja. Kaiken pitäisi tapahtua
puheen kautta ja aikuisen laatimassa järjestyksessä, vaikka toiminnallisuus on
keskeinen lasten olemukseen kuuluva asia myös myöhemmässä lapsuudessa. Jos
lapsi jostain syystä, esimerkiksi vammasta johtuen ei alakaan puhua, hänen
vaikutusmahdollisuutensa saattavat jäädä hyvin heikoiksi ihan arkisissakin
asioissa.
Vammaisten lasten osallistumiseen olisi syytä panostaa
nimenomaan arkisissa tilanteissa kaikilla aisteilla ja kaikilla keinoilla
kuunnellen. Keinoja voivat olla esine- ja kuvakommunikaation ja viittomien lisäksi
esimerkiksi aikuisen ja lapsen yhteinen leikkiin heittäytyminen, kameran
antaminen lapsen käyttöön, lapsen toiminnan videoiminen - tai jos lapsi on
hyvin varhaisella kehitystasolla, niin hänen kehonkieleensä samanlaisella
kehonkielellä vastaaminen.
Puhumattomasta lapsesta saattaa tulla aikuinen, joka on
täysin hoidettavana laitoksessa, tai itsenäisesti elävä veronmaksaja tai jotain
siltä väliltä. Joka tapauksessa lapsista, joita kuunnellaan ja jotka saavat
osallistua siihen, mihin muutkin lapset, kasvaa aikuisia, jotka uskovat
tulevansa kuulluiksi ja osaavat ja uskaltavat vaikuttaa oman elämänsä asioihin
sen sijaan, että olisivat alistuneet siihen, että aina joku tietää heidän
puolestaan; äiti, lääkäri, puheterapeutti tai Kelan virkailija.
Sekä eri alojen ammattilaiset että vammaisten lasten
vanhemmat tarvitsisivat koulutusta lasten kuuntelemisesta, sillä kaikille
vanhemmillekaan se ei ole tuttua. Lapsen asioista ei saisi päättää kukaan
sellainen, joka ei ole lasta kuullut - tai kuten varsinkin puhumattoman lapsen osalta voisi sanoa:
joka ei ole lapseen ajan kanssa tutustunut. Päättäjät tarvitsisivat ymmärrystä
siihen, että lasten kuuntelu vaatii aikaa (esimerkiksi kasvatuksen,
kuntoutuksen, opetuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa), mutta on
se panostuksen arvoista.
Sillä sehän tiedetään, että oman elämän
vaikutusmahdollisuuksien puute on yhteydessä syrjäytymiseen, mielenterveysongelmiin
ja muihin hyvinvoinnin ongelmiin. Eli lasten osallisuuden tukeminen on
taloudellisestikin merkittävää, sillä lapsen syrjäytymisen kustannukset ovat
aina suuremmat kuin ehkäisevään toimintaan sijoitetut panokset. Vielä
tärkeämpää on kuitenkin eriarvoisuuden vähentäminen ja ihmisoikeuksien
toteutuminen myös niillä, jotka eivät ehkä koskaan voi puhua puolestaan.
Jos aikuiset oppivat kuuntelemaan puhumatonta lasta
jokapäiväisessä arjessa, he voivat paremmin edustaa lasta niissä
tilanteissa, joissa puhetta tarvitaan lapsen edun toteutumiseksi.
(Tämä on hieman muotoiltuna puheenvuoroni, jonka pidin 31.10.2016 Säätytalolla Lapsiasiavaltuutetun pyöreän pöydän keskustelussa
lasten osallisuudesta.)
Lisäys:
Muistio ja laajemmat alustukset
osallisuuskeskustelusta löytyvät täältä.
Lähteinä käytetty mm.:
Karlsson, L. 2000. Lapsille
puheenvuoro. Ammattikäytännön perinteet murroksessa. Väitöskirja.
Kasvatuspsykologian tutkimusyksikkö. Helsinki: Edita.
Lapsinäkökulma-blogi. https://lapsinakokulma.wordpress.com/
Loijas, S. 1994. Rakas rämä elämä. Vammaisten nuorten
elämänhallinta ja elämänkulku. Raportteja 155. Stakes. Helsinki.
Lämsä, A-L. 2009. Tuhat tarinaa
lasten ja nuorten syrjäytymisestä. Lasten ja nuorten syrjäytyminen
sosiaalihuollon asiakirjojen valossa. Acta Univ. Oul. E 102. Kasvatustieteiden tiedekunta,
Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö, Oulun Yliopisto.
Olli, J. 2012. Lapsen oikeus
tulla kuulluksi kuntoutuksessa. Kuntoutus 35 (3), 17–20. http://www.kuntoutusportti.fi/files/attachments/kuntoutus-lehden_artikkelit/2012/olli.pdf
Olli J., Vehkakoski ,T. & Salanterä, S. 2012. Facilitating and hindering factors in the
realization of disabled children’s agency in institutional contexts - literature
review. Disability & Society 27(6), 793–807. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.679023
(edellisestä suomeksi tiivistetty versio: Olli, J. 2014. Tulla
kuulluksi omana itsenään - Vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen.
Teoksessa Gissler Mika, Kekkonen
Marjatta, Känkänen Päivi, Muranen Päivi & Wrede-Jäntti Matilda (toim.): Nuoruus toisin sanoen. Nuorten elinolot
-vuosikirja 2014. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. http://www.julkari.fi/handle/10024/120384)
Sosiaali- ja
terveysministeriö 2003. Köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen vastainen
kansallinen toimintasuunnitelma vuosille 2003–2005. Työryhmämuistioita 2003:23.
Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki.
Vaitti, Lea.
2013. Suuntaviivoja erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden vertais- ja
vaikuttamistoiminnan kehittämiseen. Vaikuttava vertaistoiminta -hanke
2011-2013. Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
Valtiontalouden tarkastusvirasto 2007. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy.
Valtiontalouden tarkastusviraston Toiminnantarkastuskertomus nro 6/54/06.
Helsinki.
Voimauttava vuorovaikutus. http://papunet.net/tietoa/voimauttava-vuorovaikutus
YK 1989. Yleissopimus lapsen oikeuksista. Luettavissa www-muodossa
osoitteesta http://www.ykliitto.fi/iotieto/lapsen.htm
YK 2006. Yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista.
YK 2009. Yleinen huomautus nro 9 / 2009. CRC/C/GC/12. Lapsen
oikeus tulla kuulluksi. http://www.minedu.fi/export/sites/default/lapset_nuoret_perheet/lapsenoikeudet/CRC_General_Comment_no_12_julk.pdf
******
Avainsanoja: vammaisen lapsen osallisuus, arjen osallisuus, monimenetelmäinen kommunikaatio, ei-kielellinen viestintä, nonverbaalinen kommunikaatio, nonverbaalinen vuorovaikutus, AAC-keinot, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, lapsen kohtaaminen hoitotyössä, lapsen ja aikuisen vuorovaikutus, lapsen kuuntelu, kuulluksi tuleminen, toiminnallinen kuuntelu, toiminnallisuus.
******
Avainsanoja: vammaisen lapsen osallisuus, arjen osallisuus, monimenetelmäinen kommunikaatio, ei-kielellinen viestintä, nonverbaalinen kommunikaatio, nonverbaalinen vuorovaikutus, AAC-keinot, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, lapsen kohtaaminen hoitotyössä, lapsen ja aikuisen vuorovaikutus, lapsen kuuntelu, kuulluksi tuleminen, toiminnallinen kuuntelu, toiminnallisuus.
Hieno kirjoitus ja puheenvuoro! Anna A
VastaaPoistaKiitos, Anna A! Lasten osallisuudesta puhuttaessa on aika usein keskitytty siihen, miten lapset voivat edustaa itseään ja toisia lapsia aikuisten luomissa järjestelmissä. Kaikkien lasten olisi kuitenkin tärkeää saada vaikuttaa omassa arjessaan ja heille luontaisilla tavoilla.
VastaaPoistaHyvä Johanna!
VastaaPoista