Missä voi leikkiä toisten kanssa?
|
Missä mahtuu rakentamaan? |
Mutta ihan riippumatta kaikista leikin hyvistä
seurauksistakin lapsilla on oikeus
leikkiin Suomen lainsäädäntöön kuuluvan lapsen
oikeuksien sopimuksen perusteella – eikä se oikeus häviä sairaalaan
joutumisen myötä, pikemminkin päinvastoin. Lapsen oikeus leikkiin sairaalassa on
huomioitu paitsi lapsen oikeuksien sopimusta selittävässä Lapsen
oikeuksien komitean yleiskommentissa (YK 2013), myös European Association
for Children in Hospital -järjestön laajasti hyväksytyissä lasten sairaalahoidon standardeissa (EACH 1988).
Aivan erityisen ehdottomasti leikkihuone kuuluu olla lastenneurologisella osastolla, jossa leikki on hoitajien keskeinen työväline niin lapsen kehityksen arvioinnissa, kehityksen tukemisessa kuin lapsen lähiaikuisten ohjaamisessakin (Olli, Vehkakoski & Salanterä 2014) ja myös lapsen kuuntelussa ja lapsen näkökulman ymmärtämisessä (Olli, Salanterä, Karlsson & Vehkakoski, tulossa) – mikäli siis asiakaslähtöisyyttä pidetään tärkeänä. Ja mikäli lasta pidetään asiakkaana.
Missä kaikki on lapsen kokoista?
|
Toivottavasti kaikissa niissä Suomen sairaaloissa, joissa
parhaillaan suunnitellaan tai rakennetaan uusia lastensairaaloita (ainakin
Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa) ollaan vähän viisaampia ja
kuunnellaan niin lapsia kuin lastenosastoilla työskenteleviä ammattilaisiakin
sekä näihin molempiin liittyvää tieteellistä tutkimustietoa – jotta laadukas
hoitotyö mahdollistuisi ja jotta lasten oikeudet toteutuisivat.
Leikki on todellakin hyvin tärkeä sekä työvälineenä, että lapsen hyvinvoinnin kannalta, kuten Johanna olet kirjoittanut. Leikkihuoneiden lisäksi osaston koko toimintaympäristö (potilashuoneet, tutkimushuoneet, wc:t jne) tulisi suunnitella lasten näkökulmasta. Ympäristön merkitys lapsen hyvinvoinnille, kasvulle ja kehitykselle on kiistaton. Merkitys korostuu tilanteessa, jossa lapsi joutuu sairaalahoitoon, pois omasta fyysisestä ja sosiaalisesta elinympäristöstään.
VastaaPoistaKehottaisin osastojen suunnittelussa niin leikkitilojen kuin muidenkin ympäristöjen suhteen hyödyntämään leikin ammattilaisten eli lasten osaamista. Jos lapset otettaisiin mukaan ympäristöjen suunnitteluun, saatettaisiin luoda jotain sellaista, mihin aikuisten ajattelukyky ei riitä. Suunnittelutyöhön osallistuminen lisäisi samalla lasten osallisuutta ja pystyvyyden tunnetta.
Moniammatillisuutta ei kannata myöskään unohtaa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja lastentarhanopettajat ovat spesialisteja ympäristöjen suunnittelussa. Varmasti kunnan varhaiskasvatusta konsultoimalla voisi saada apuja suunnitteluun, samallahan voisi vaikka tehdä päiväkotivierailun osastolle ja lapset pääsisivät tutustumaan sairaalaan. Ihan sieltä sairaalakoulun puoleltakin varmasti osaamista löytyy sekä toki hoitotyön ammattilaisilta itseltään. Ei kai se kuitenkaan olisi keneltäkään pois, jos hyödynnettäisiin toinen toistemme ammattitaitoa.
Lasten kuuntelu lastenosastojen suunnittelussa olisi tosiaankin tärkeää. Mun käsitykseni mukaan Helsingin uuden lastensairaalan suunnittelussa lapset ovat jotenkin olleetkin mukana, mutta en tiedä, missä määrin. Enkä ole kuullut, että muualla olisivat olleet, vaikka joka puolelle lastensairaaloita rakennetaan. Jos muilla on muuta tietoa, kuulisin siitä mielelläni!
PoistaJa tosiaan, kyllä moniammatillisuutta kannattaisi myös hyödyntää ja saada juuri vaikka varhaiskasvatuksen osaajilta uutta näkökulmaa, ettei jumituttaisi liian ahtaisiin ajatteluihin perinteiseen sairaala-ajatteluun tottuneina.