Eräänä maanantaina tulin iltavuoroon
ja sain kuulla, että Oonaa oli yritetty vielä tietokonetomografiaan, mutta hän
ei ollut suostunut. Useinhan tuo tutkimus tehdään lapsille kevyessä
nukutuksessa, mutta Oonan kohdalla katsottiin, että olisi parempi tehdä ilman.
Ja hänen vanhempansa olivat sitä mieltä, että kyllä Oona sen vartin verran
pystyisi paikoillaan makaamaan.
Ensimmäinen ajatukseni
oli, että mahdoton tehtävä. Jos jo luonnostaankin itsepäinen lapsi on saanut
kokemuksen, että tarpeeksi vastustamalla tutkimuksen voi välttää, niin miten
hänen päätään enää saisi käännetyksi? Tuota tutkimustahan ei voisi tehdä ilman
hänen suostumistaan yhteistyöhön.
Lähdin kuitenkin yrittämään sitä mahdotonta tehtävää. Vaikka en osannut uskoa onnistuvani, toimin kuin olisin siihen uskonut. Me kävimme Oonan kanssa läpi valokuvakirjan, jossa oli kuvia tutkimuksesta. Puhuimme siitä, miksi tutkimus on tarpeellinen ja mitä siinä tapahtuisi, mikä olisi Oonan tehtävä – paikoillaan makaaminen. Puhuimme siitä, että Oonaa jännitti, mutta että minä olisin hänen lähellään koko tutkimuksen ajan. Ja Oonan pupukin olisi. Katsoimme uudelleen kuvia. Katsoimme palkintolaatikkoa, josta Oona saisi tutkimuksen jälkeen valita itselleen palkinnon. Katsoimme uudelleen kuvia. Kerroin, että voisin antaa Oonalle rauhoittavan lääkkeen, joka vähentäisi hänen jännitystään. Ja jos Oona ottaisi lääkkeen, niin siinä tapauksessa hän pääsisi pyörätuolilla koko matkan tutkimusosastolle ja takaisin, koska lääke voisi tehdä jalat vähän pehmeiksi. Katsoimme uudelleen kuvia. Ja palkintolaatikkoa. Ja sitten Oona tuumasi, että kyllä hän varmaan selviytyisi!
Lähdin kuitenkin yrittämään sitä mahdotonta tehtävää. Vaikka en osannut uskoa onnistuvani, toimin kuin olisin siihen uskonut. Me kävimme Oonan kanssa läpi valokuvakirjan, jossa oli kuvia tutkimuksesta. Puhuimme siitä, miksi tutkimus on tarpeellinen ja mitä siinä tapahtuisi, mikä olisi Oonan tehtävä – paikoillaan makaaminen. Puhuimme siitä, että Oonaa jännitti, mutta että minä olisin hänen lähellään koko tutkimuksen ajan. Ja Oonan pupukin olisi. Katsoimme uudelleen kuvia. Katsoimme palkintolaatikkoa, josta Oona saisi tutkimuksen jälkeen valita itselleen palkinnon. Katsoimme uudelleen kuvia. Kerroin, että voisin antaa Oonalle rauhoittavan lääkkeen, joka vähentäisi hänen jännitystään. Ja jos Oona ottaisi lääkkeen, niin siinä tapauksessa hän pääsisi pyörätuolilla koko matkan tutkimusosastolle ja takaisin, koska lääke voisi tehdä jalat vähän pehmeiksi. Katsoimme uudelleen kuvia. Ja palkintolaatikkoa. Ja sitten Oona tuumasi, että kyllä hän varmaan selviytyisi!
Tosin minä en vieläkään
uskaltanut siihen uskoa. Kyllä Oona aamullakin oli kuulemma saatu
tutkimushuoneeseen asti, mutta siellä hän oli tehnyt tenän. Niin voisi käydä
nytkin. Koko matkan kuitenkin puhelin Oonalle rohkaisevasti, ja kun Oona
saatiin tietokonetomografian laverille makaamaan, jatkoin puhelemistani, ja
pian Oonan pupu jatkoi puhelemista tutkimuksessa käytettävältä säteilyltä
suojaajan seinän yläreunan yli. Seisoin siellä irtoseinän takana, heiluttelin
pupua niin, että Oona kykeni sen itseään liikuttamatta näkemään – ja juttelin
taukoamatta. Rohkaisin, kannustin, höpöttelin; aivan kuin olisin uskonut, että
Oona tosiaan pystyy siihen. Ja hän pystyi! Minun vajavaisesta uskostani
huolimatta!
Ehkä arvaattekin, että
tällä tarinalla on jokin opetus, kun sen täällä kerron. Mitä tästä siis opimme?
Montakin asiaa:
Lapset kannattaa valmistella toimenpiteisiin perusteellisesti
Lapset pystyvät enempään kuin uskommekaan.
Ja: Jos et kykene uskomaan, yritä edes toimia niin kuin uskoisit; toiminta ei vain kuvasta, vaan myös luo todellisuutta. Sinäkin pystyt enempään kuin uskot.
Ja: Jos et kykene uskomaan, yritä edes toimia niin kuin uskoisit; toiminta ei vain kuvasta, vaan myös luo todellisuutta. Sinäkin pystyt enempään kuin uskot.
Hyvä kertomus. Tahdolla on merkitystä. Tavoite luo myös toimintaa ja auttaa toiminnan suuntaamisessa. Nyt se tavoite konkretisoitui valmisteluksi.
VastaaPoista